Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vacuum till får?  (läst 1054 gånger)

gård t salu

• Uppland
vacuum till får?
« skrivet: 16 mar-07 kl 08:14 »
Hej! Jag och min sambo har börjat försöka mjölka våra får. Vi undrar om nån vet vilket vakuum man ska ha för får?
Mvh Elin

gimskogen

• gimskogen.se
Re:vacuum till får?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-07 kl 17:21 »
tror att det är lika med får o getter...
bäst är att hand mjölka... enligt gamla fäbod brukare... :)

pga  det är lätt att organen sitter på för länge vilket kan göra att djuren får mastit.

Hand hygien är alltid viktigt ...

det finns en fårmjölknings gård i dalarna tror jag...
 :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ninna b

• Gäst
Re:vacuum till får?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-07 kl 20:00 »
Undrar om det inte kan vara som till getter vilket betyder knappt 40 i tryck men sen ska du ha rätt hastighet på pulsatorn. Jag vet att allt det där står i Sjödins bok om Getter. Finns kanske någon som har den. Annars får du köpa pulsator avsedd för får/getter och sådan klocka som bestämmer trycket.
Handmjölka är självklar bäst ur många olika aspekter men inget som man kan göra om man vill ha en rationell drift. Hur länge organen sitter på är upp till mjölkaren eftersom det inte finns avtagare till getter/får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser