Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt korn till får  (läst 7255 gånger)

Carina

• Västerbotten
helt korn till får
« skrivet: 09 maj-14 kl 13:07 »
Har en fråga ang om det är OK att utfordra får med helt korn eller är det bättre om man krossar det?
Carina

Skärgårdsfrun

• Uppland
SV: helt korn till får
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 13:37 »
Näringsupptaget blir bättre med hel korn.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-14 kl 11:36 »
Jag ger hel korn till mina tackor som lammat, men verkar inte vara många andra som gör det då jag ställde en fråga här för ett tag sen om saken och fick inget svar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-14 kl 14:14 »
Hur skulle näringsupptaget kunna bli bättre med helt korn?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-14 kl 14:41 »
Att man ska ge helt korn lär ju bero på att krossat tas upp för fort av tarmen som höjer blodsockret för fort, och att energin i hel korn räcker längre för det tar längre tid att brytas ned. Samma fenomen som med människor, bättre äta fullkorn än malet vitt mjöl, eller bättre äta potatis än potatismos, bättre äta fullkornsmakaroner än snabbmakaroner, eller råris istället för vanligt ris. Brukade kallas GI-metoden när Paulun snackade om det för 15 år sen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-14 kl 17:12 »
Jamen det där stämmer väl inte? Människor tar väl upp näringen bättre i de snabbare formerna? Att det sedan ger blodsockerpendlingar och andra dåliga effekter är ju en annan sak.

Är det mer näring kvar i fårskiten om man ger kross istället för helkorn?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-14 kl 17:48 »
Människor tar väl upp näringen bättre i de snabbare formerna?

Nä, precis, jag håller med dig. Att man ger hel korn lär knappast ha med att näringsupptaget att göra, utan av den anledning jag skrev. Tvärtom, om ett djur inte kan bryta själva skalet kommer kornet (eller havren) ut helt och då blir det inget näringsupptag alls.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 10 maj-14 kl 20:04 »
. . .och det är väl det troligaste. . Man har ju knappast börjat med dyra kvarnar och krossar för skojs skull.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 10 maj-14 kl 20:07 »
Jag använder hel havre
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-14 kl 21:44 »
Det man skall tänka på är väl att krossat tappar i vitaminer rätt fort, och även i övrig hållbarhet, så om man bara har att välja på att antingen ta hem vinterns förråd av spannmål som kross eller som hel, så väljer jag helsäd även om fåren kanske inte tillgodogör sig energin lika bra.

Hans Andersson

• -
« Svar #10 skrivet: 10 maj-14 kl 21:49 »
Ja, självklart tar man inte hem krossat för det ska räcka hela säsongen :)

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-14 kl 22:06 »
Jag gör som Snarrbon och ger hel havre. Det är enligt instruktionerna jag fick via Föreningen Allmogefår. Med lite Betfor, men att det viktigaste är bra hö/bete. Det gällde då Åsenfår.

Jag vet inte men tänkte att hel havre är bättre än krossad när de är idisslare till skillnad från grisar som hellre ges krossat spannmål.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 10 maj-14 kl 22:57 »
Här kan man läsa om varför får bör ges hel säd:
http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2008/e/262/hall-vammen-i-trim-del-1/
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 11 maj-14 kl 00:01 »
Tack för bra länk! Och så här skiljer sig får från kor då:

"När fodret kommer in i munnen tuggas det tämligen lindrigt och sväljs sedan ner för att via matstrupen hamna i våmmen. I munnen blandas fodret med saliv som är basiskt och därmed hjälper till att höja pH i våmmen. Olika foder orsakar olika salivproduktion. Det är en av flera anledningar till att får bör ha sin spannmål hel medan nötkreaturen kan få det krossat eller klämt. Hel spannmål aktiverar genom ökad idissling högre salivproduktion än krossad, vilket neutraliserar de syror som nedbrytningen av spannmålen i våmmen orsakar. Och får har en mindre våm som är sämre på att buffra den ”syrachock” som krossad spannmål kan orsaka."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 maj-14 kl 00:23 »
Ja, tack Charlotte, den kunskapen hade gått mig helt förbi. :-[

Nåja, mina får har aldrig fått stora spannmålsgivor, så de har nog tålt krosset bra.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-14 kl 02:29 »
Det har de säkert gjort :)!

Men betänk detta:

"En ml våmvätska kan innehålla 10 miljarder bakterier och 1 miljon protozooer (encelliga djur). Dessutom finns ett antal svampar. Eller om ska vi prata vikter så innehåller en fårvåm omkring 1 kg mikrober och en kovåm omkring 10 kg."

Sånt gör mig hänförd ;)!

tesåpa

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 maj-14 kl 20:44 »
Jag har provat med krossat korn men det dammade och fåren hostade. Nu har jag fått lära mig att det är onyttigt dessutom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser