Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning och luftfuktighet - enkel fråga  (läst 3015 gånger)

SanSi

• Västmanland
Kläckning och luftfuktighet - enkel fråga
« skrivet: 13 jun-14 kl 08:17 »
Kan luftfuktigheten vara för hög under själva kläckningen?

cajfas

• -
SV: Kläckning och luftfuktighet - enkel fråga
« Svar #1 skrivet: 13 jun-14 kl 21:13 »
Man kan inte ha för hög luftfuktighet,bra med 90+ under förutsättning att man har tillräckligt med luftinsläpp i maskinen

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-14 kl 22:12 »
Ja det kan man, är fuktigheten för hög kan hinnan bli för seg så inte kycklingen tar sig ut, inte ovanligt att de "drunknar" å dör innan de är ute om luftfuktigheten är för hög. max 60-70 vid kläck 45 övrig tid eller torrkläckning

cajfas

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jan-15 kl 12:52 »
Håller inte riktigt med
Vad innebär kläckning det är flera faser
Fas 1
Embryot skall övergå till syresättning med hjälp av lungorna,då skall det inre membranet punkteras o därmed har kycklingen tillgång till luftblåsan inne i ägget-då måste membranet vara torrt o sprött.Har man ruvat med optimala data på luftfuktighet så är detta fallet(ägget skall ha minskat i vikt 12 till 16% under ruvningen).Denna fas sker 1 Dygn före hålpickning i ägget
Fas 2
Co2 halten i luftblåsan blir för hög o detta stimulerar kycklingen att picka hål på ägget då kommer det inre av ägget att direkt utsättas för kläckmaskinens luftcirkulation o torra luft,den är ju då c:a 35%- i denna fas MÅSTE luftfuktigheten ökas drastiskt  80+ gärna högre (om det är fasan som är mycket känslig)detta gör att det inre membranet inte torkar ihop o kycklingen fastnar
Fas 3
Kycklingen slutför kläcningen med hjälp av kraftiga rörelser med nackmuskler o rotation inne i ägget

Ett typiskt tecken på att fuktigheten har varit för hög under ruvningen är--en fullgången död kyckling som ej lyckats ta hål på inre membramet eller lyckats ta hål på membranet o luftblåsan varit för liten

För torrt under fas 2-kycklingen penetererat membran o pickat hål o fastnat i det torra membranet som har krymt runt kycklingen,kan ej rotera o därmed ej lyckats komma ut
Ett tecken på 

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser