Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annorlunda ung maran höna  (läst 773 gånger)

Nicole

Annorlunda ung maran höna
« skrivet: 23 jun-14 kl 16:08 »
Hej har en ung maran höna som är ca 7 veckor hon kliar och plockar fjädrar från sig själv och jag hittar ingen ohyra på henne. så hon är kal i nacken och under fjädrarna. Är i stort behov av hjälp då jag inte vet vad jag ska göra! Nu de senaste dagarna har hon även fått senapsgul avföring och ser inte ut att äta lika bra som de andra :/ snälla hjälp mig och min höna!

sonja på slätten

• Halland
SV: Annorlunda ung maran höna
« Svar #1 skrivet: 23 jun-14 kl 20:20 »
Senapsgul avföring ett par gånger per dygn är normalt.  Det är en blindtarmstömning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 23 jun-14 kl 21:03 »
Hej!
Tror du inte det kan vara någon annan som plockar henne?
Tänkte att det är svårt, nästan omöjligt för en kyckling att plocka sig själv i nacken.Eller så kliar hon bort dom.
Sandbad brukar lugna kliandet. Eller torr fin jord.
Menar du att hon är kal under vingarna?
Det är dom i den åldern. Har själv 5 st 7-veckors som är det.
Hoppas hon snart blir bättre.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nicole

« Svar #3 skrivet: 29 jun-14 kl 01:04 »
Hej jätte bra med lite svar hon har tillgång till sand att bada i men är jord bra så ska jag fixa det med :) i nacken kliar hon och under vingarna plockar hon tror jag har inte sätt att någon annan plockar fjädrar från henne. Men tycker det har blivit mer fjädrar som ligger i hönshuset när jag släpper ut dom på morgonen. Hon är piggare äter och är med de andra så det är skönt. Men hon är lite mindre än de andra som vuxit på sig lite mer. Har provat smörja henne med tjärsalva (hästsalva) fick tips om det men tycker det inte hjälpt jätte mycket. Så om någon har annat tips så vill jag gärna ta del av dom :) tack för hjälpen / Nicole

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser