Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang sylt och saft  (läst 1980 gånger)

Carrisma

Ang sylt och saft
« skrivet: 23 jun-14 kl 20:20 »
Skulle vilja ha lite råd samt recept av er. Har tänkt mig att göra hela vinterns åtgång av saft och sylt själv, men är så jäkla rädd att det ska mögla eller jäsa så att allt går tillspillo.
Vad har ni för tips, hur gör ni? kanske har ni något bra recept på jordgubbssylt som brukar bli bra?

kurt

SV: Ang sylt och saft
« Svar #1 skrivet: 24 jun-14 kl 04:41 »
Om man inte fuskar med receptet, t ex genom att snåla med sockret, och tappar upp på rengjorda varma burkar så är det inget som helst problem.

YLVA:)

• faveroller katter kochin
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 jul-14 kl 13:31 »
stoppa burkarna och locken i en gryta med kokande vatten innan du skall hälla upp sylten
använd en tång för att fiska upp dem. För att få det extra tätt kan du lägga lite gladpack mellan burken och locket, skruva på och vänd på burken. Ta också och spola bort allt som kan ha kommit på utsidan av burken. Jag brukar också ha i lite atamon i burken för att vara på den säkra sidan.
Hoppas det funkar bra vi är ju i bär tider nu :)
tanken är en plats där allt växer

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jul-14 kl 13:54 »
Jag fryser min saft ( i petflaskor), det är det enda som fungerar för mig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-14 kl 23:51 »
Varför ska man vända burken upponer?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 aug-14 kl 01:08 »
Stoppa väl rengjorda burkar ugnen i 110 grader i minst en halvtimme och häll kokande vatten över locken och låt stå en stund. Häll upp het sylt i de heta glasen och skruva på locken direkt. Då får du vakuum i burken och slipper mögel och jäsning. Viktigt också som skrivits ovan att inte ändra recept när det gäller sockerhalt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

enigma77

• -
« Svar #6 skrivet: 20 aug-14 kl 12:00 »

Varför ska man vända burken upponer?

Locket pastöriseras
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser