Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på hönan?  (läst 675 gånger)

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
Vad är det för fel på hönan?
« skrivet: 29 jun-14 kl 22:09 »
Vad är det för fel på min unghöna? Hon går lite konstigt ungefär som en anka som vaggar fram. Lite låghalt. Har låg kroppsställning.  Ena vingen hänger lite.

Först trodde jag att det var tuppen som skadat henne när han försökte para sig men samtidigt verkar det lite konstigt.

Vad är det? Vad kan jag göra

Smajsan

• -
SV: Vad är det för fel på hönan?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-14 kl 10:52 »
Hej!
Jag vet såklart inte vad som felar henne. Men lyft upp henne o kolla kloaken.
Det kan vara ett framfall, då syns det. Då "ramlar" Allt ut.
Men hon kan även ha en äggledarinflammation (tror jag det heter) Då har de rejält ont.
Och massor med flytningar.
Har en höna som fick det under sitt första år. Hon överlevde och la små små ägg i några månader efter. Och slutade sen helt att värpa.
Kanske har hon skadat ett ben?
Du får helt enkelt kolla igenom henne riktigt ordentligt.
Tror man kan få medicin mot äggledarinflammation av vet.
Men framfall har aldrig gått att göra något åt här. Den som fick det tog vi bort.
Det gör nog ont.
Hoppas det inte är något allvarligt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-14 kl 10:57 »
Var med henne till veterinären nyss. Det var marek och hon fick somna in.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 30 jun-14 kl 11:14 »
Men ååå vad tråkigt  :-\
stackars henne o stakars dig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser