Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mård ca 700m från gården.  (läst 729 gånger)

Milleboy

• Halland
mård ca 700m från gården.
« skrivet: 07 jul-14 kl 10:09 »
Nu undrar jag om jag behöver vara orolig för mina kycklingar som går ute på dagarna men dom är instängda på natten? Hur jag vet att det finns mård ca700 m från gården var att jag var ute och gick med hunden och grabben för att leta svamp och på mitt bästa svampställe börjar hunden att skälla som en galning och så hör jag ett konstigt skrik och så ser jag hur en brun sak med vitt under hakan springer upp i skogen en bit för att sen vända ner igen och korsa vägen då ser jag att det är en mård. Där jag såg den är ett vattendrag och skog. Behöver jag vara orolig för att den kommer till mig och mina kycklingar?
Ska jag sätta ut fällor eller lockar jag då hit dom innan jag sett dom på gården.?
Tacksam för lite tips.

Mvh Mikael
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: mård ca 700m från gården.
« Svar #1 skrivet: 07 jul-14 kl 12:10 »
Låter som mink..den följer vattendragen..och utgör ett riktigt stort hot mot hönsen om den dyker upp...700m bort är nära..de rör sig 5km per dygn..
Fjäderfän och kaniner

Milleboy

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-14 kl 12:14 »
Okej men mink har väl inget vitt i sig? Denna var ljusbrun och vitt under hakan ner mot bröstet. Då kan det vara läge att fixa fälla då och ställa upp. Mvh
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jul-14 kl 12:27 »
Mink har vit haka.. Var det ljust ner på bröstet med så var det mård, mård har yvig ekorrsvans till skillnad mot minken som har en slankare modell..mårdens haklapp brukar vara gul men nyansen varierar från vitt till orange..
Fjäderfän och kaniner

Milleboy

• Halland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-14 kl 12:45 »
Jag är helt säker på att det var mård för den var större än vad minken är och ljusare och som du beskriver yvigare svans mer gulare än vitt ner på bröstet . Frågan är ju om man lockar hit dom om man sätter ut fällor eller om man ska vänta till man ser dom här runt gården.?

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jul-14 kl 13:08 »
Sätt levandefångst fälla längs med hönshusväggen..kommer den så går den i.. Beta med ägg, honung, sirap eller annat gott..
Fjäderfän och kaniner

Milleboy

• Halland
« Svar #6 skrivet: 07 jul-14 kl 16:46 »
Japp ska fixa fälla imon. Här är så dåligt väder idag så idag är dom inne då är jag inte rädd för den. Vad gör jag med den om den skulle komma i fällan? Släppa den levande långt härifrån eller ta väck den ur världen?.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 08 jul-14 kl 02:09 »
Misstänker att vi också haft besök av mård. Såg en ifjol men, den rörde inte hönsen då. I år blev jag av med fyra höns en natt och tidigare en ruvhöna som precis lagt sig i gamla harhuset, tre ägg var också ätna.
Ska höra med en granne längre bort om jag kan låna hans fälla. Fast väntar ett tag gissar att den har ungar nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser