Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja av baggen  (läst 1385 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Skilja av baggen
« skrivet: 20 mar-07 kl 13:04 »
Hur gör ni andra med er/era baggar när betäckningssäsongen är klar? Jag har en vuxen bagge och två bagglamm som blir ett år i år och de går nu ihop med tackorna. Jag hade dem i tre olika betäckningsgrupper tidigare men, nu går de alltså ihop. Det går bra och de är snälla mot varandra och tackorna men, de äter ju upp all deras kraftfoder och är nu lite väl runda och glada. Innan betäckningen gick dessa tre herrar ihop och det hade ju varit bra om de kunde göra det igen. Det var bara det att de då rymde från sin hage och gav sig ut på friarstråt. Vi fick hämta dem i grannbyn.  :-[ Efter det fick de stå i boxar i stallet istället. Så vad tror ni kommer de bara att sticka igen om de får gå tillsammans de tre i en egen hage. Eller är det kanske inte så starka drifter igång nu när betäckningssäsongen är slut sedan länge?

Ska jag kanske stänga in dem i en box direkt för att slippa hämta dem ute på byggden? Den aktuella hagen har fårstängsel med eltråd längst upp på två sidor, den tredje sidan består av tre eltrådar och den fjärde utgörs av en ladvägg.

Tanken är att de ska säljas (i alla fall två av dem) men, jag misstänker att marknaden för baggar är ganska sval just nu. Det känns lite tufft att slakta för det är fina pojkar. Det är gotlandsfår jag har.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skilja av baggen
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 14:03 »
Hur gör ni andra med er/era baggar när betäckningssäsongen är klar?

Jag har 4 vuxna baggar, som får gå i en egen utebox vintertid.
Sommartid får de gå i en egen fålla som ligger så att de inte ser tackorna. Det har fungerat bra  :)

Har inte haft några baggar som gett sig av på vandring ?

/Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gunnar_S

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 14:15 »
Hej!

Jag har bara haft problem med tackor som rymt till baggar  ;D

Mina bagar går med tackorna året runt utan problem. På sommaren
bildar dom en egen lite grupp och på hösten får man se upp så att dom inte plötsligt
börjar slåss. Annars inga problem  :)

Henning

« Svar #3 skrivet: 20 mar-07 kl 20:26 »
Rosa har leicester och Javill har Gorlandsfår. Det är en viss skillnad . Någon som hört talas om Götländska övergångsfår?. Javill, släpp ihop dina baggar som Rosa gör men se till att de är rejält inhägnade framåt hösten. Om de hälsar på hos andra tackor kan man bli av med sin maedistatus om de kommer in i besättningen igen. Din beskrivning av stängslet låter ju bra så länge det är fungeramde el och välsträckta trådar. Har du plastgrejor får du skylla dig själv. Riktiga stolpar med grov ståltråd ska det vara som håller för lite oavsiktliga knuffar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 20 mar-07 kl 23:08 »
Ok, då provar jag att släppa dem i den hagen nu. Det är rejäla trästolpar där det är tråd (järn) där det är fårnät och tråd är det järnstolpar fästa i berget, den delen av hagen ligger på en bergknalle och det är ganska brant på andra sidan stängslet så jag tror inte den delen av hagen inbjuder till att gå ut. Fram i sommar hoppas jag att jag får sålt i alla fall två av dem den som blir kvar och eventuell nya får då flytta in i garanterat rymningssäker fålla.

Bor ju nära havet och här har vi ju skärgård så jag funderar på att kolla om jag inte kan "låna" någon lite ö som baggarna kan gå på i slutet av sommaren innan de ska till tackorna. Då lär det bli besvärligt för dem att ge sig ut på friarstråt.  ;D Problemet är bara att jag skulle behöva någon båt som kan ta mig och dem fram och tillbaka hyfsat smidigt men, det går ju att ordna. Som tur finns det inga får här i närheten som rymmare kan komma till landvägen. Bara kor och hästar. Närmsta fåren bor en mil bort i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser