Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om vedeldning i hus med direktverkande el och luftvärmepump?  (läst 8859 gånger)

Tellus

• Västerbotten
Hej allihopa!

Första inlägget!

Vi tittar på ett gård i Västerbotten där bostadshuset är på 50-60 kvadrat och har direktverkande el med oljefyllda element och en luftvärmepump. Huset är väl hyfsat isolerat och med nya fönster. Kök o sovrum nere och ett helt öppet vardagsrum uppe.

Rejält med skog följer med i köpet och tanken är att kunna elda med ved framöver i bostadshuset och bagarstuga mm.

Vad skulle man kunna hitta för lösningar på vedeldningen?

Det som dyker upp i mitt huvud är någon form av köksspis/kamin med ett par plattor och så mycket värmelagrings kapacitet som möjligt med en nydragen skorsten rakt upp genom vardagsrummet. Eller är det bortkastade pengar? :)

Vill ni ha mer info osv så hojta till!

torbjorn

• Medelpad
Finns det ingen gammal skorstensstock i huset? När är det byggt? Finns det källare?

Om  planlösningen är någotsånär öppen och luftvärmepumpen väl tilltagen så borde den ensam kunna värma huset åtminstone ner till -5 °C. Så i så fall kan man räkna med att direktverkande el och/eller vedeldning egentligen bara behövs 2-3 månader per år.

Tellus

• Västerbotten
Ha! visste att jag va lite för morgontrött...

Det finns tyvärr ingen murstock i huset... Det finns en källare under köksdelen och huset ska vara byggt på 1890talet och rustat kring 70/80 och framåt.

kurt

Skall man värma med värmelagring så behöver man ett ganska stort värmelagrande magasin, dvs en tung kamin

Ett svart får

• Bohuslän
En av de moderna skorstenstyperna i stålrör eller pimpersten är lätt att installera i efterhand i ett hus. Jag skulle absolut satsa på en sådan ihop med exempelvis en kamin. Någon stor värmelagrande funktion behövs kanske inte, om man sätter en grundvärme på elementen som kan hjälpa till lite på morgonen innan ni hunnit tända.

Tellus

• Västerbotten
Skall man värma med värmelagring så behöver man ett ganska stort värmelagrande magasin, dvs en tung kamin

Japp.

Tellus

• Västerbotten
En av de moderna skorstenstyperna i stålrör eller pimpersten är lätt att installera i efterhand i ett hus. Jag skulle absolut satsa på en sådan ihop med exempelvis en kamin. Någon stor värmelagrande funktion behövs kanske inte, om man sätter en grundvärme på elementen som kan hjälpa till lite på morgonen innan ni hunnit tända.

Tanken är väl att kunna använda ved så mycket som det går. Funderar på om man kan få tag i en begagnad skorsten, dom nya modulvarianterna kostar ju bra mycket...

Frågan är vad man ska ha för kamin/spis, det är ju en salig blandning som finns därute.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Det "normala" är att lagra värmen i en ackumulator. Men ett alternativ kan kanske vara en kamin med katalytisk förbränning. En sådan kan ha ett stort vedmagasin och pyreldas, men sedan förbränns avgaserna en gång till, och därmed blir det ren förbränning och hög effektivitet. En sådan kamin kan till och med styras av termostat. Jag var hemma hos en som hade en sådan, jag blev klart imponerad, den verkade fungera mycket bra.

Inte billigt, men billigare än att sätta in ett vattenburet system med ackumulator. Och den kan fyllas med ved för att ge värme i mer än 6 timmar utan passning. Men tydligen krävs det lite fingerspetskänsla för att få dem att fungera bra, särskilt då man tänder.

Sedan kan du ha kvar den direktverkande värmen och luftvärmepumpen, men ställa ner dem. Då hjälper de till när du inte är hemma eller inte vill/orkar/kan elda.

Googla på "vedkamin katalytisk förbränning" för mer information.

krikav

• Hälsingland
En liten elfilt i sängen, och ett nubbeglas på nattduksbordet.
Då klarar man natten fint även om det är riktigt kallt.
Nubben är till för att komma på humör och ta sig upp och göra dagens första brasa.

Eller något liknande alternativ! :)

Känns väldigt onödigt att värma upp ett helt hus, då man ligger och sover i 2 kubik.

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Ett alternativ är vedeldad spis kopplad till vattenburet system. Om nu spisen kan stå där ny skorsten finns. En täljstenskamin håller värmen länge.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Nubben är till för att komma på humör och ta sig upp och göra dagens första brasa.

Känns väldigt onödigt att värma upp ett helt hus, då man ligger och sover i 2 kubik.

Eller så har man en timer till cirkulationspumpen. Så att pumpen startar på morgonen och gör det varmt och gott genom att använda varmvatten i ackumulatorn från förra eldningen.  8)

Ett svart får

• Bohuslän

Gränsar till alkoholism, jag tycker man skall kunna ta sig upp utan sprit. Bara att bita ihop och resa sig, värre är det inte  :)

torbjorn

• Medelpad
När det gäller skorsten så bör man nog fundera en gång extra innan man slår till på en plåtskorsten till en kamin som ska användas som huvudvärmekälla hela vintrarna. Många plåtskorstenar är mest tänkta för fritidshus/extravärme/myseldning. För ständig eldning är det säkrare att kosta på sig en modulskorsten av något pimpsten/leca/lättbetongliknande. Åtminstone för närmare 20 år sedan när jag ersatte min gamla utdömda fuskmurade skorsten med en sådan så var det inte avskräckande dyrt.

Gottfrid

• -
De där med att köpa beg skorstenar på blocket kan bli dyrt!Om de saknas typgodkännande eller om det gott ut så får man inte skiten godkänt av Sotarmästaren. Och ligger dom på blocket så är det oftas gammal skit nån vill bli fri.

Rubensgården

• Gäst
Om huset är så gammalt måste det ha haft skorsten. Försök kolla bjälklag eller tak för att se var den varit. Bygg sen en ny på samma plats så vet ni att grunden håller. Om det finns plats skulle jag be någon bygga en stor massaugn. Det är inte jättedyrt att anlita murare. Nyttja rotavdraget.

andtol

• Gäst
Vi har luftvärmepump, oljeelement och installerade en kamin  med täljsten som tilläggskomplettering.

Vårt hus är byggt runt 1947 så det är klent med isolering, tvåglasfönster fint.

Är man hemma och eldar så blir det varmt av kaminen. Annars blir det snabbt kallt. Vi håller en grundtemperatur med elen på ca 18-19 grader. Värmen lagras inte speciellt bra av kaminen.

Bor i Småland, zon 4. Så det är stor skillnad mot Västerbotten.

Välkommen till alternativ! ;)

Tellus

• Västerbotten
Det "normala" är att lagra värmen i en ackumulator. Men ett alternativ kan kanske vara en kamin med katalytisk förbränning. En sådan kan ha ett stort vedmagasin och pyreldas, men sedan förbränns avgaserna en gång till, och därmed blir det ren förbränning och hög effektivitet. En sådan kamin kan till och med styras av termostat. Jag var hemma hos en som hade en sådan, jag blev klart imponerad, den verkade fungera mycket bra.

Inte billigt, men billigare än att sätta in ett vattenburet system med ackumulator. Och den kan fyllas med ved för att ge värme i mer än 6 timmar utan passning. Men tydligen krävs det lite fingerspetskänsla för att få dem att fungera bra, särskilt då man tänder.

Sedan kan du ha kvar den direktverkande värmen och luftvärmepumpen, men ställa ner dem. Då hjälper de till när du inte är hemma eller inte vill/orkar/kan elda.

Googla på "vedkamin katalytisk förbränning" för mer information.

Ja, det är ju det man skulle vilja ha, kamin med vattenburet. Ska kolla upp kaminerna du skrev om!

Tellus

• Västerbotten

;)

Tellus

• Västerbotten
Ett alternativ är vedeldad spis kopplad till vattenburet system. Om nu spisen kan stå där ny skorsten finns. En täljstenskamin håller värmen länge.

Jo, tänker mig att det blir svindyrt att sätta in vattenburet dock.... brrrr... Täljsten känns som en bra idé! har kollat upp det litegrann...

Tellus

• Västerbotten
Vi har luftvärmepump, oljeelement och installerade en kamin  med täljsten som tilläggskomplettering.

Vårt hus är byggt runt 1947 så det är klent med isolering, tvåglasfönster fint.

Är man hemma och eldar så blir det varmt av kaminen. Annars blir det snabbt kallt. Vi håller en grundtemperatur med elen på ca 18-19 grader. Värmen lagras inte speciellt bra av kaminen.

Bor i Småland, zon 4. Så det är stor skillnad mot Västerbotten.

Välkommen till alternativ! ;)

Tack!

Ja, det känns som det blir nån sån lösning. Kåken är ju på 50-60 kvadrat och har timmerstomme och har fått hyfsade värden på energideklarationen, vad det nu är värt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser