Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finns blåbären?  (läst 5956 gånger)

MissT

• Västergötland
Var finns blåbären?
« skrivet: 21 jul-14 kl 11:17 »
Var ute i skogen för någon vecka sedan och lyckades hitta bara 3 dl blåbär + 2 dl odon. Gjorde en jättegod sylt och skulle vilja hitta mer bär. Var ute i går men i den skogen fanns bara ris utan ett endaste blåbär. Är det så dåligt med bär här i Västergötland i år? Någon som har ett bra tips på var man kan leta?

Nina W

• Värmland
SV: Var finns blåbären?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-14 kl 11:55 »
-I år finns blåbären i Värmland, hur mycket som helst. Jag bjuder på en övernattning här om ni vill komma och plocka. (bara jag är hemma).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 21 jul-14 kl 12:11 »
Var ute i skogen för någon vecka sedan och lyckades hitta bara 3 dl blåbär + 2 dl odon. Gjorde en jättegod sylt och skulle vilja hitta mer bär. Var ute i går men i den skogen fanns bara ris utan ett endaste blåbär. Är det så dåligt med bär här i Västergötland i år? Någon som har ett bra tips på var man kan leta?
Det är väll som här på västkusten att risen inte har hämtat sig helt efter att de frös sönder totalt förra våren. Nästa år kan nog bli ett bra år i sådana fall.

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-14 kl 15:05 »
-I år finns blåbären i Värmland, hur mycket som helst. Jag bjuder på en övernattning här om ni vill komma och plocka. (bara jag är hemma).

Önskar jag hade möjlighet att komma och plocka. Blåbär är ju så gott.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 jul-14 kl 19:29 »
Det lär se dåligt ut med blåbär längs norrlandskusten också, de har torkat bort på många håll.

Lucie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jul-14 kl 20:28 »
Och här i Jönköpingstrakten är det lite varierat. Ska plocka av "mina" ställen imorgon. Hoppas ingen hunnit före...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 21 jul-14 kl 20:59 »
Det finns en del i mina trakter också, men man måste leta på rätt plats. Fuktiga, skuggiga granskogar funkar. Soliga hällmarker är däremot sämre.

lsjonsson

• Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 06 aug-14 kl 05:34 »
Dom finns i Norrbotten blåbären men vi får slåss med thailändare o andra plockare. :( :( :(
Jag tror att dom har torkat bort p g a värmen hos er för du bor ju i Västra Götaland.
Jag har fått liknande rapporter från andra som jag känner i länet.
Rensade färdigt mina igår morse.
Ca 25 l.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 aug-14 kl 06:45 »
inne i de "djupa skogarna" har själv plockat ca 6 liter, det brukar räcka. Kring kindabyggden, och kring Åtvidaberg Östergötland
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lucie

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 aug-14 kl 13:30 »
Kommer just från Hökensås, ett skogsområde inte långt från Tidaholm i Västergötland. Där finns massor av blåbär.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 07 aug-14 kl 15:39 »
Här har de torkat bort (Västergötland)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser