Hejsan.
Hittat blåbär här i södra lappland och tänkte skriva en bloggpost om blåbärsrecept och undrar nu ifall det är någon här som har en blogg som skrivit recept där som den vill att jag ska länka till?
Har du bloggat om blåbär?JAg har förkovrat mig i bloggande i sommar och lärt mig att round up är bra för alla inblandade dvs samla ett gäng länkar i samma ämne och posta det i ett inlägg. Då får de som letar just efter det du samlar ett ställe som de hittar massor på och alla som länkar får nya besök.
Ja nog om det.
BLÅBÄR!jag har ett blåbärsdrickarecept och ett syltrecept men alla sorter är välkomna, jag vill ju själv lära mig nya grejer att förbättra min blåbärtillvaratagande på.
Glada blåfingriga hälsningar Camilla -----------------------------------------------------------------------------------------------------
svara här i tråden eller maila mig: camilla (snabela) floweret (punkt) se
Den här tänkte jag ha med i bloggen som jag testat och modifierat lite från ursprunget tvkocken Leila:
Blåbärsdricka
1 1/2 liter färska blåbär
1 1/2 liter vatten
8 dl strösocker
citronsaft
Mosa blåbären och lägg dem i en liter vatten i en bunke täckt med plastfolie som får stå svalt i ett dygn. Sedan koka upp röran med resten av vattnet och skumma noga. Sila och tillsätt socker och citronsaft. Häll upp och späd vid servering ungefär 1 + 4.