Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderlösa hönor  (läst 2686 gånger)

Saza

Fjäderlösa hönor
« skrivet: 03 aug-14 kl 19:31 »
Hejsan.
Är det nån som kan berätta vad mina hönor råkat ut för och vad jag ska göra åt det? Den gula hönan har ofta sett "tufsig" ut men sen i början av sommaren har hon tappat mer och mer fjädrar. Hon står lågt i rang.  Och hon vill bara ruva! (Hur man lyckas få dem sluta med det skulle jag oxå gärna veta:-)
När jag såg att den vita saknade delar av sina fjädrar trodde jag katten varit på henne men det har fortsatt och blivit till en kal fläck.
Såg nu när jag skulle fota att tuppen som är lägst i rang gjorde ett misslyckat försök att para sig med henne och då liksom klättrade på hennes rygg. Det kan ju vara orsaken på henne men är osäker. Har letat efter parasiter men inte lyckats se några. Torkade även med vitt fuktigt papper under sittpinnarna men inget fastnade då. Har tidigare haft svarta loppor i redena men de har jag fått bukt med verkar det som.
Vad kan det vara?

Alexn72

• Skåne
SV: Fjäderlösa hönor
« Svar #1 skrivet: 03 aug-14 kl 19:55 »
jag gissar på tuppen

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 03 aug-14 kl 21:00 »
frenetiskt parande av favorit hönan. Då ser dom ut så. Det rättar till sig när dom ruggar.
Den gula har samma "skav" skador och den är inte tuffsig utan "frisserad". Det kallas det när fjädrarna viker sig som på din. Sött tycker jag  :)
Om du vill avbryta ruvning brukar jag först se till att inga ägg ligger mer än 1/2 dygn. Och stäng ute henne från reden o mysiga ruvställen när hon är på gång.
Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-14 kl 23:10 »
Jag har två hönor som är låga i rang som ser ur som den vita på ditt foto. Och vi har ingen tupp ännu så det kan inte vara förklaringen. Hittar ingen ohyra på hönorna. Mannen som vi köpte dem av tror att det kan vara som de ruggar. Jag pratade med en veterinär som trodde att det är andra hönor som plockar dem på fjädrar, att det kan vara en stressreaktion som sattes igång när de blev flyttade till sitt nya hem hos oss, och sedan bara fortsatt. Jag har ändrat lite på deras sittpinne, för det verkar i så fall ske när de sitter på pinnen nattetid. Jag har sprayat med något som ska vara avskräckande för den som hackar. Men, det har inte hjälpt. Nu ska vi få en tupp, hoppas att det förvillar dem, så de kommer ifrån sådana dumheter... Jag är ändå osäker fortfarande på vad det beror på... Veterinären trodde inte på ohyra. Hans sa att fjäderätare är mycker mer ovanligt än vad folk tror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser