Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inga ägg  (läst 871 gånger)

jörgen wide

inga ägg
« skrivet: 03 aug-14 kl 21:52 »
Under två månaders tid har vi i stort sett inte fått några ägg. Fem hönor har vi  men två går med kycklingar. Vore det som vanligt skulle vi av de tre få ungefär två ägg om dan. Men på hela denna tid har vi fått två vattägg, två tunnskaliga å ett normalt. Alltså helt onormalt. Dessutom dog en höna för en månad sen. Obduktion visade avmagring, mkt dåligt hjärta å lever, vätska överallt.
Hönsen (Hedemora) går fria å pickar i sej "allt". Dessutom matrester, vete å nån gång lite solrosfrön å "allfoder". Nu har jag upptäckt att dom dessutom har käkat en massa potatisblast, något som aldrig hänt förut. Blasten är ju giftig, kan det vara det som påverkat dom? Nån som har några tankar?

sonja på slätten

• Halland
SV: inga ägg
« Svar #1 skrivet: 04 aug-14 kl 06:47 »
Kolla hullet på alla dina höns.  Det går inte att se,  man måste ta upp djuren och känna på dem.
Jag har också haft diverse djur som ätit potatisblast,  men det tycks inte ha skadat dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser