Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket medel ska jag använda på hönsen vid ohyra?  (läst 2737 gånger)

pålandet

• Småland
Vilket medel ska jag använda på hönsen vid ohyra?
« skrivet: 08 aug-14 kl 10:44 »
Har sanerat hönshuset då jag fann kvalster i redena.
Nu har jag upptäckt att det även finns på hönsen och undrar nu då hur jag ska behandla dom och med vad?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilket medel ska jag använda på hönsen vid ohyra?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-14 kl 11:08 »
Etotal..lusmedel för jaktillrar..frågan är om du får tag på det. .
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 08 aug-14 kl 11:17 »
Och frågan är om man VILL använda det på livsmedelsproducerande djur.  Tillåtet lär det inte vara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-14 kl 11:24 »
Etotal..lusmedel för jaktillrar..frågan är om du får tag på det. .

Finns Etotal kvar? För "100 år sedan" använde vi det för att hjälpa igelkottarna bli av med löss och fästingar, vid behov fick hönsen sandbad med lite etotal i.

johe71

« Svar #4 skrivet: 08 aug-14 kl 12:30 »
Finns Etotal kvar?

från kemikalieinspektionen

Produktnamn Etotal
Innehavare Pharmaxim Sweden AB
Godkännande upphörde 2010-12-31
Försäljningsförbud fr.o.m 2011-01-01

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-14 kl 13:02 »
Finns multum med trådar om de förbaskade kvalstren. Jag utgick ifrån att dom lämnade hönsen på dagtid och sprayade allt med UltraShield - medel man har på hästar mot blodsugande kryp. Inte så giftigt som Etotal.
Kvalstren försvann.
//Luff

kim827

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-14 kl 18:43 »
Har haft problem med dom där röda eländena som sitter i klumpar på sittpinnarna och i alla små springor runt dem. Jag målade alla springor och fästen sedan köpte jag en minisvets ( en dryg 100-lapp) och brände bort dom varje morgon när de lämnat hönsen. Fungerar förvånansvärt bra. Hade tidigare försökt med att kleta på såpa. Det fungerade men eftersom det rann av var det alltid någon som kom undan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser