Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens vårbruk!  (läst 10893 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Dagens vårbruk!
« skrivet: 22 mar-07 kl 08:29 »
Jag gillade Dagens julstök-tråden i julas och inspirerad av den tänkte jag vi kunde ha en Dagens vårbruk-tråd. Alltid är det något man missar och behöver bli påmind om.

Min första anteckning här blir att i förrgår sådde jag luktärter, purjolök och lök. Jag hade sått löksorterna en gång redan, men bara de nyaste fröna kom upp  :-[ så jag sådde om i resten av sålådorna.
Jag myllade också ner kaninlortar mellan vitlöksraderna (och insåg i vilken urkass form jag är...  :P )och började befria min vallmo- och prästkragerabatt från revsmörblomma.

Gryning

• Mirandas have
Re:Dagens vårbruk!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-07 kl 18:46 »
Är det ingen som vårbrukar? elelr är det det ni gör, efterosm ni inte sitter vid datorn kanske?
Jag har i  alla fall berskurit 30 pilekäppar i dag som snart ska sättas och förhoppningsvis förnya pileallén vi har. Kanske kan vi sätta några vid ett märgelhål också.
Och så har jag satt 16 buxbomssticklingar - början till häck i min blivande "have"!

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 19:55 »
Vårbruk...absolut. De blivande jordgubbslandet är gödslat och grävt. ( jordgubbssticklingarna väntar i drivhuset ) Tomatplantorna är 10 cm höga, majs, stevia, chili, paprika och ännu fler tomater står i söderfönstret och bara väntar på att få kunna komma ut.
Tulpanerna ( randiga i skånska flaggans färger  8) ) blommar i söderrabatten och grepen står beredd i det som ska bli ett utökat gurkfält. Tänkte sätta potatisen på måndag-tisdag.
Och mer ska det bli....
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 mar-07 kl 20:14 »
Jag planterade 300 sättlökar gul lök igår, och ett hundratal vitlöksklyftor. En del ute och en del i tomatbädden i ena växthuset.

Mina asiatiska kålblad har redan tittat upp, dom står under en fiberdukstunnel i samma växthus som löken.

Dessutom har jag räddat massa fröplantor av citronmeliss som övervintrat ute i grusgången och kryddlandet, delat massor av myntor och satt på drivning i det andra växthuset.

I den bäst dränerade delen av trädgården har jag börjat gräva om  bäddarna, rensa ogräs och mylla ner gammal kompost m.m. för att allt ska vara föreberett för sådd om nån vecka. En del av trädgården är fortfarande för blöt för att gräva om.

Har också sållat en gigantisk komposthög, den färdiga jorden åker ut i landen eller bli krukjord, det ofärdiga materialet åker i en stor varmbänk i mitt lilla växthus tillsammans med hönsskit och torv.

Å så har jag nästan 2000 krukor, brickor, brätten, hinkar m.m. som skall diskas ... har kommit halvvägs genom diskhögen, skönt jobb för soliga eftermiddagar.

Underhåll av växthusen står på tur. Lite smått som ska reparesas och massa grejer som ska smörjas, justeras och testas.

Inne har jag nästan 1500 plantor, mest chili, paprika, perenner och sommarblommor, sambons frösådda pelargoner och så väntar 1200 tomatfrön på att komma i jorden, 300 ska sås i kväll. Ummm .... sås ....

Så lite vårbruk har faktiskt kommit igång ... det finns åter hopp om livet !  :D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-07 kl 20:52 »
Vårbruk och vårbruk... ved och åter ved som skall kapas, klyvas, kapas, klyvas, kånkas...

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 mar-07 kl 21:59 »
jag känner mig inte alls stressad över att inte påbörjat vårbruket :P *ljug kallas det* me min man han har skött jobbet medans jag ligger o pillar navelluddet och har en sorts hatkärlek till mitt gips ;D

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 24 mar-07 kl 22:07 »
Jag har börjat planera, gills det?  ;)
I år tänker jag i alla fall INTE odla i den gamla sandlådan, dit vattenslangen inte räcker....

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 mar-07 kl 23:39 »
Jag har börjat planera, gills det?  ;)
..........

Ja !! Det gills. Planering är A och O och att läsa frökataloger anses mer moraliskt uppbyggligt än att studera sin Katekes i många kretsar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 25 mar-07 kl 10:30 »
Ska börja idag. Tror jag. Om det inte bara blir en lååång fika i solen  8)

och så var det ju lite ved att ta hand om här oxå...

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-07 kl 12:20 »
Halaj!

Jag skall också börja idag. grejade lite igår också.
Dock är det lite för tidigt att börja gräva. Jorden har inte hunnit att reda sig än här i Gbg.
Efter 5 minuters klampande i rabatten ser stövlarna ut som något som Paul Stanley (sångare i Kiss) hade kunnat ha på 70-talet.
Det blir uppstädning och krafsning.

//T

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-07 kl 13:10 »
Är det ingen som vårbrukar?

Här har vi 2 dm snö på marken ännu ......... ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 mar-07 kl 16:56 »
har gjort iordning en varmbänk inne i växthuset för att få varmt där inne så jag kan sätta ut mina små plantor där jag hoppas det räcker som värme inne har jag plantor av tomat cili gurka popcorn melon pumpa och blommor mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Gryning

• Mirandas have
« Svar #12 skrivet: 25 mar-07 kl 18:28 »
Har satt 25 buxbomssticklingar till
Har föryngringsbeskurit 15 löpmeter hagtornshäck (utan taggar, som tur var...)
Nu ska jag gräva bort kirskål här i hemmarabatterna!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 25 mar-07 kl 19:03 »
Oj vad ni jobbar... Här har vi tagit ned en björk, röjt i jordgubbslandet och börjat flytta plantor till nytt land, tagit in jordärtskockor och återplanterat några av dem.

Sambon knäckte ett yxskaft på björken, nåt extra hade vi inte hemma så vedhanteringen kom av sig lite...

jo, och så försöker jag samla björksav, experiment. Får se hur det går.

Anders Plogen

• -
« Svar #14 skrivet: 25 mar-07 kl 22:25 »
AAAHHH! Jag får panik. Sitter framför datorn på jobbet hela dagen och halva natten. Solen skiner och landet ropar på mig. Vårstressen kryper längs med ryggraden. Måste komma ut och igång snart annars bryter jag ihop.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 08:09 »
Sitter oxå på jobbet framför datorn... vill uuuut. Nuuuu  :(

Skönt iaf med sommartiden, så man kan greja lite när man kommer hem  :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 26 mar-07 kl 08:18 »
Härligt att vara föräldraledig  ;D! Tar med mig tjejen ut i vårsolen och jobbar och njuter!!!!!

Fast helgen har varit slitsam, körde ut våran gödselhög med grep och bakskopa på traktorn. Sedan blev det vedklyvning, stängselsättning, risdragning och mer ved... Plus lite vila i traktorn under harvning...

Kanske ska jag bara göra ingenting i dag.... eller va f-n det finns ju mer ved att klyva, mer ris att dra och mer att göra. Nä lite ska jag nog kunna hitta på.

ÅH VAD HÄRLIGT DET ÄR ATT VARA BONDE!!! ;D ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 mar-07 kl 10:34 »
Det som krokigt skall bli ska böjas i tid, bra att ha barn med i sysslorna, istället för att låta dem sitta inne med hjälm på huvudet.

Klyver ved från och till idag, pustar ut emellanåt, då det är tunga knubbar.

I ditt anletes svett....

Tycker det tar dåligt på vedhögen, men det klyvna berget växer, har redan till nästa vinter klart, och så finns det att klyva för ett par år till. Och lite kan ju gå till avsalu.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 mar-07 kl 10:46 »
har gjort iordning en varmbänk inne i växthuset för att få varmt där inne så jag kan sätta ut mina små plantor där jag hoppas det räcker som värme inne har jag plantor av tomat cili gurka popcorn melon pumpa och blommor mvh praline1

Det är kul med varmbänk i växthuset ... det har jag med !  :D Satte igång den i torsdags och springer ut och kollar termometern varannan timme ! Den börjar närma sig 30 grader ... verkar lovande, den började på 10 grader.

Hur har du gjort ?

Jag skulle använt färsk hästgödsel men orkade/hann inte forsla hem tillräckligt så jag har blandat ofärdig kompost från i höstats, barkmull, torvmull och hönsgödsel i en stor (3m3) låda.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 26 mar-07 kl 12:02 »
hej nej jag har inte kollattempen än men jag får nog ut och göra det, inatt hade vi -4 och då var det is på växthuset men drivbänken gjorde jag iordning i hegen så jag får nog väya lite på att den ska avge värme mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Dela detta:

* Inloggade just nu

85 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser