Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt gjutjärnskamin  (läst 1085 gånger)

dubbel-gustaf

Projekt gjutjärnskamin
« skrivet: 14 aug-14 kl 00:10 »
Jag har inhandlat en gammal gjutjärnskamin. Behöver man göra något åt insidan eller ser den ok ut? Om någon kan berätta något om modellen vore det kul. Är den ursprungligen för koks?

n annesch

• Ångermanland
SV: Projekt gjutjärnskamin
« Svar #1 skrivet: 08 sep-14 kl 23:02 »
 Borde gå bra att elda eldningsbriketter i den. Den eldfasta manteln ser lite sprucken ut men är är jag ute på hal is. Det är möjligt att den är tillverkad som man gör en kruka eller guten i en form. Jag skulle kunna tänka mig att man tillverkar en tapp av en stock som passar i hålet. Ställ undan formen och den dag det eldfasta skalet rasar ihop så ställer man dit formen och fyller med eldfast betong.

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Projekt gjutjärnskamin
« Svar #2 skrivet: 08 sep-14 kl 23:17 »
Pellets funkar också bra i kokskaminer. Eller tillräckligt kort ved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser