Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrynkliga ägg, men bara ibland.  (läst 2260 gånger)

Struten

• Västergötland
Skrynkliga ägg, men bara ibland.
« skrivet: 14 aug-14 kl 09:38 »
Agda är en faverollehöna drygt 2 år gammal. Hon lägger ibland skrynkliga ägg, men dom är som dom ska inuti. Jag har läst en del i mitt sökande efter orsaken men tycker inte riktigt att jag får ihop det. Om det beror på invändiga ärr/skador borde väl äggen alltid vara skrynkliga? Hennes är helt normala i flera veckor och sedan blir det 5-6 stycken i rad som är konstiga. Ibland bara ett för att sedan bli normala igen. Samma sak med IB, jag tycket det borde vara alltid i så fall. Jaag har också förstått att det kan bli så om hönan har bråttom, och bland alla skrynklorna är det faktiskt repor som liknar  "fartränder". Men Agda är en väldigt ranghög höna så hon borde få ligga ifred. Eller skyndar hon sig för att inte nån annan ska ta över?

lena70

• Gäst
SV: Skrynkliga ägg, men bara ibland.
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 12:22 »
Mitt råd blir att fota några konstiga ägg och maila bilderna till SVA fjäderfävetrinärer i Uppsala. Jag brukar fråga dom, om det är något, de är snabba att svara , väldigt duktiga och trevliga. Skriv till sva@sva.se
SVA har bla utrett mina höns för förskyldningssymtom och konstiga ägg (typ som du har) och enligt obduktioner/blodprover har de IB. Mina värper både normala ägg och ägg som är konstiga i formen. Oftast , TROTS diagnosen, ser dock äggen fullt normala ut, på utsidan.
Hoppas SVA kan hjälpa dig ,med Agda!!!

Struten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-14 kl 21:38 »
Jag har mailat dem nu och vänta på svar. Tack för tipset.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-14 kl 07:36 »
 ;D

Struten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-14 kl 14:15 »
Snabba var dom i alla fall.
Jag skickade en beskrivning samt en bild på ett helt ägg och ett knäckt.
Fick svaret att det mycket väl kan vara IB eller ngn annan sjukdom, eller invärtes skador eller stress. Så jag vet inte mer nu än tidigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser