Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinter för vaktlar  (läst 6859 gånger)

Vignir

Vinter för vaktlar
« skrivet: 17 aug-14 kl 10:35 »
Fick 14 hönor och två tuppar i "present" av vänner. Har byggt "hönsgård" och hus till dem enligt alla konstens regler. De går ut och in som de vill. Mat och vatten får de i huset men annars är de mest ute. Huset är isolerat ordentligt.

Kan de gå ut och in som de vill hela vintern?
Behövs det lampa?
Hur gamla blir vaktlar?
Lägger de ägg även på vintern?
Nu lägger de äggen lite här och var ute....

Tacksam för all tips och hjälp

whakma

• Gotland
SV: Vinter för vaktlar
« Svar #1 skrivet: 10 sep-14 kl 13:24 »
Jag har vaktlarna utomhus hela vintern. De har möjlighet att gå in inomhus men gör det sällan. ( tror det är för mörkt där ) Så jag tvingar in dem under de hårdaste vinter stormarna.
De lägger inte naturligt ägg på vintern likt höns, utan om du vill det behöver du en värmelampa. ( notera att vaktelns livslängde blir avsevärt kortare av att jämt producera ägg )
Testa att bygga små reden till vaktlarna utomhus. På så sätt fick jag en vaktel hona att ruva fram 4 små kycklingar. Handlar om att väcka deras instinkter.

Denar

• Småland
SV: Vinter för vaktlar
« Svar #2 skrivet: 07 nov-14 kl 08:12 »
Grattis till vaktlarna, det är roliga fåglar!
Jag har mina vaktlar på balkongen året runt i en bur. Ena delen av buren är isolerad och uppvärmd med hjälp av en värmelampa av keramik till ca 10 grader. Där har jag också mest belysning på dagarna (dock aldrig på natten). Vaktlarna springer ut och in som de vill, de är både ute och inne. Det är viktigt att de har vindskydd, annars klarar de kyla bra. Förra  vintern värpte hönorna ett ägg och dagen hela vintern. Det kan också vara bra att komma ihåg att enligt djurskyddsföreskrifterna måste vaktlarna alltid ha tillgång till ett frostfritt utrymme. Det är också praktiskt för att inte vattnet ska frysa.

Mitt förslag är att du sätter en värmekälla med termostat (finns att köpa stickproppstermostat, t.ex. på Conrad.se) inne i huset och en lampa som är tänd på dagarna. Då kan vaktlarna gå in och ut som de vill.

När det gäller värpreden brukar jag luta ett par granrisgrenar mot ett hörn. Vaktlarna tycker mycket om att vara bakom dem och brukar lägga äggen där. Om man placerar dem så att de är lättåtkomliga så underlättas äggplockningen.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser