Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till digivande linderödssvin  (läst 1804 gånger)

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
Foder till digivande linderödssvin
« skrivet: 18 aug-14 kl 15:22 »
Våra gyltor kommer inom kort att grisa och jag försöker ta reda på ungefär hur mycket mer mat vi ska ge dem.

I dagsläget så ger vi dem 2 kg per dag och gris. Blandningen är 1/3 havre, 1/3 korn och 1/3 ärtor.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
SV: Foder till digivande linderödssvin
« Svar #1 skrivet: 19 aug-14 kl 10:11 »
Jag fick följande svar från Ronny på Landtsvinet:

"Det är fullt tillräckligt. Minska lite i samband med grisningen och första dagarna efter grisningen (speciellt om det blir många grisar (över 7-8). Gå till lika som nu efter 4-5 dagar och öka 25% efter en-två veckor. De kan få för mycket mjölk i juvren annars."

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 20 sep-14 kl 14:33 »
Tycker det är en extremt mager kost.. Jag har alltid räknat med 7-8 kg riktigt grisfoder om suggan har 8-12 kultingar.
Hon ska ju inte magra av nämnvärt under digivningen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #3 skrivet: 20 sep-14 kl 14:44 »
Vi har följt rådet från Ronny och Agda (som suggan heter) har inte magrat av något alls. Hon ser väldigt bra ut i hull.
(dock bara 5 kultingar)

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser