Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har hänt med min hönas fötter??  (läst 3294 gånger)

HönsAnna

vad har hänt med min hönas fötter??
« skrivet: 22 aug-14 kl 18:21 »
Hej! Snälla hjälp mig om ni kan!

Jag är ny på höns, har några dvärgkochin sedan i våras. Jag har trott att en höna fått lera på fötterna men har nu förstått att hon nog är sjuk. Det ser väldigt illa ut! Det ser ut som klumpar eller bölder (nästan som lerklumpar) på fötterna. Klumparna är väldigt hårda och går inte att tvätta bort. Det är lite irriterat (rött) och några småsår. Benen är lite rosa och kanske liten svullna. Klorna ser illa ut också, på vissa ställen täcker klumparna nästan klorna.

Har tittat på nätet och i böcker och misstänker kalkben, men svårt att jämföra bilder när alla bilder är på höns utan befjädrade ben. Har någon bilder på friska ben eller kalkben på dvärgkochin? Jag har bilder men lyckas tyvärr inte lägga in dem. De övriga djuren har inte dessa klumpar på fötterna, men benen och fötterna är lite rosa och kanske svullna.

Vad tror ni?

Stormcrow

• Norrbotten
SV: vad har hänt med min hönas fötter??
« Svar #1 skrivet: 22 aug-14 kl 22:49 »
Om det är kalkben så blir benen grå, ser nästan ut som att det är ett tunt lager betong eller nåt på. Lerklumparna du beskriver är förmodligen fasttorkat bajs och diverse, jag har råkat ut för samma sak (tog över några dv kochiner som hade problemen redan). Jag gjorde såhär: Se till att de har det någorlunda rent, men framförallt torrt (inne), blöt upp lerklumparna med ljummet såpvatten ocg klös sönder dem med naglarna om så skulle behövas, jag fick göra upprepade behandlingar. Smörj sedan benen med t.ex hovsalva eller liknande fet salva, jag doppade även benen i matolja. upprepa vid behov med 2-3 dagars mellanrum.

Jag såg även till att de fick vara ute och sprätta, det rengör fötterna fint.

Efter kanske 2 veckor var problemen borta, och nu har de normal färg på fötterna igen och bajsbollarna har inte återkommit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser