Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordråttor/vattensork -hur stora kycklingar kan dom ta?  (läst 3975 gånger)

Nina W

• Värmland
-Jag råkade ut för att jordråttorna tog två av Tyras nykläckta kycklingar ifjol. Jag är säker på att det var dom för en hittade jag igen, död, i en hög med diverse mat o boss som dom dragit ihop. Jag flyttade hela gänget till en kompis. Nu har Elsi en liten kull med bara fyra små treveckors pippisar. Nu bor dom i en stor hundbur inne på logen för att vara i säkerhet för råttorna. Men dom vill ju ut i solen och äta gräs. Jag har en fin fålla med nättak och stora vinbärsbuskar att gömma sig under och en nattbur. Där inne kan sa sitta och läsa tidning och jollra med dom så att dom blir tama. Fast jag vet inte om jag törs än. Blev bara denna lilla kull i år, har inte råd att förlora några. Hur stora kycklingar kan råttorna ta? Någon som har erfarenhet?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Jordråttor/vattensork -hur stora kycklingar kan dom ta?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-14 kl 17:50 »
Vattensork  är huvudsakligen växtätare...bruna råttor däremot kan ta kycklingar,ägg, i vissa fall även höns..vet fall där råttor gnagt av en hel fot på en höna...
Fjäderfän och kaniner

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-14 kl 22:09 »
-Men jag hittade den döda kycklingen i en hög med ihopsamlad mat, rester av morötter och äpplen jag gett till hönsen, lite hönsfoder, hö och boss. Så vitt jag vet så samlar inte brunråttor mat på det sättet. Dessutom har jag inte sett någon brunråtta här. Det är nära från hönsens husvagn till ett blött område i hörnet av åkern och där trivs dom där murvlarna. Därför tror jag det var dom och inte någon vanlig råtta som varit i farten. Men i vilket fall är dom nattaktiva. Nu har jag tänkt vara hemma ett par veckor och då kan jag ju stänga nattburen ordentligt och då tror jag dom får vara ifred. Men höns är betydligt morgonpiggare än mig och så här dags sover dom sött. Ska jag masa mig ut senast halv åtta för att öppna luckan? Måste väl det i så fall.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-14 kl 06:42 »
Precis sådan matsamling som du beskriver har i alla fall de råttor gjort som funnits här ibland.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-14 kl 09:20 »
Brunråttor samlar mat precis som möss..de gnager sig genom det mesta och gräver gångar likt sorkar ute..förökar sig fort och äter 2/3 av sin kroppsvikt dagligen.. utrota omgående innan problemet växer.
Fjäderfän och kaniner

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-14 kl 14:31 »
Nu har jag googlat och läst allt jag hittat om både vattensork och brunråttor. Står inget om att vattensork äter fågelungar utan bara små blötdjur som grodor, och så står det att dom är dagaktiva, trodde dom var nattaktiva. Det står inget om att brunråttorna lägger upp matförråd. Jag har försökt fånga dom med burfälla men inte lyckats. Har fångat vanliga råttor med den förr. Finns inget stort råtthål någonstans här på gården, men säker ska man väl inte vara för det. Jag får väl köpa en liten bit rökt fläsk som lockbete för det är råttor svaga för, och försöka igen.
« Senast ändrad: 26 aug-14 kl 12:43 av Nina W »

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 aug-14 kl 15:19 »
Jag har hört att Illerbajs ska vara avskräckande på råttor och möss.
Känner du ingen så du kan lägga ut lite här och där?
Eller, ännu bättre; skaffa en egen iller, de lär vara fantastiska jägare!

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 16:25 »
Råttor kan du fånga i minkfälla m/butorp..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser