I källaren har jag en vedpanna i ett relativt litet pannrum. Har förstått att det p.g.a. brandrisk är olämpligt att lagra ved närmare än 1 m från vedpanna så har således ej möjlighet att lagra ved i pannrummet.
I direkt anslutning till pannrummet har jag ett tvättrum. Här finns plats att stapla några kubikmeter ved. Det är en murad grund med innerväggar med gipsskivor. Jag har även FTX-ventilation i huset med en frånluftventil i detta tvättrum.
Veden får jag levererad i storsäck och det är företrädesvis gran och tall. Veden är förvisso torr, men några av klabbarna har ibland påväxt av mindre mängder svamp/mögel. Överlag upplever jag dock att det är god kvalitet på veden.
Nu till min fråga: är det lämpligt att lagra denna ved inomhus för vintern? Jag tänker mig att jag skulle kunna få in någon månads vinterförbrukning åt gången och på så sätt mellanlagra veden inomhus i några veckor innan den åker in i pannan. Utomhus har jag ett mindre vedförråd där storsäcken anländer.
Jag funderar dels på risken för att svamp/mögel sprider sig till andra delar av källaren?
Jag funderar även på hälsomässiga aspekter av att plocka in ved med svamp/mögel i källaren och då särskilt i samband med FTX-systemet?
Några tankar och idéer?