Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedförråd inomhus?  (läst 4269 gånger)

Björkman

• Västergötland
Vedförråd inomhus?
« skrivet: 28 aug-14 kl 11:17 »
I källaren har jag en vedpanna i ett relativt litet pannrum. Har förstått att det p.g.a. brandrisk är olämpligt att lagra ved närmare än 1 m från vedpanna så har således ej möjlighet att lagra ved i pannrummet.

I direkt anslutning till pannrummet har jag ett tvättrum. Här finns plats att stapla några kubikmeter ved. Det är en murad grund med innerväggar med gipsskivor. Jag har även FTX-ventilation i huset med en frånluftventil i detta tvättrum.

Veden får jag levererad i storsäck och det är företrädesvis gran och tall. Veden är förvisso torr, men några av klabbarna har ibland påväxt av mindre mängder svamp/mögel. Överlag upplever jag dock att det är god kvalitet på veden.

Nu till min fråga: är det lämpligt att lagra denna ved inomhus för vintern? Jag tänker mig att jag skulle kunna få in någon månads vinterförbrukning åt gången och på så sätt mellanlagra veden inomhus i några veckor innan den åker in i pannan. Utomhus har jag ett mindre vedförråd där storsäcken anländer.

Jag funderar dels på risken för att svamp/mögel sprider sig till andra delar av källaren?
Jag funderar även på hälsomässiga aspekter av att plocka in ved med svamp/mögel i källaren och då särskilt i samband med FTX-systemet?

Några tankar och idéer?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vedförråd inomhus?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-14 kl 12:07 »
Går det att sortera ut dom med tydlig påväxt i samband med du tar in dom i huset? då hade ju jag passat på och eldat dom direkt.

Har inte en tvättstuga lite anlag för att kunna vara en något fuktig miljö?

Jag är inte insatt på hur FTX fungerar riktigt men är det frånluft så ska den väl inte komma in igen, man blåser väl inte in radonet från källaren på ovanvåningen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 28 aug-14 kl 21:01 »
När veden är torr nog för att eldas så är möglet dött sedan länge. Så om du skall ha veden inne ett par veckor bara så borde den vara torr nog redan från början för att möglet skall vara dött.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 28 aug-14 kl 23:37 »
Från X Till  ventilation .Ta in ved du så den torkar.Skulle veden bli sur i tvättstugan skall ventilationen ses över .

Björkman

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-14 kl 09:38 »
Tack för bra svar. Det borde gå fint att sortera ut de med påväxt för alternativ lagring eller direktförbränning. Jag har inte upplevt tvättstugan som en fuktig miljö så jag tar nog in ved och testar mellanlagring några månader. FTXens frånluft passerar ett filter innan den växlas mot ingående luft och är sedan dumpad utomhus så borde inte föra med sig några mögelsporer in huset.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 29 aug-14 kl 19:42 »
Om det är mögelsporer så följer de runt lite över allt.Men dom finns ju i det fria med . Fördelen med att fixa veden tidigt är att veden hinner torka innan dom levande organismerna vaknat ur vinter dvalan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser