Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är hon sjuk?  (läst 1661 gånger)

Fröken M

Är hon sjuk?
« skrivet: 31 aug-14 kl 11:20 »
En av våra brahma hönor har varit bajsig i rumpan en tid. Har testat att lyfta upp henne på pinne på nätterna, då de helst sover liggandes. Men hon har ändå varit kletig i rumpan. Har sett när hon bajsar att det är löst. Vi märkte att hon börjat tappa fjädrar och tänkte att hon ruggade men igår och och idag har vi märkt en stor skillnad, det är bara halva hönan kvar så mycket fjädrar har hon tappat. Hon börjar bli kal på huvud, hals, runt ben osv. Idag har jag också märkt skillnad på hennes sätt. Hon är den som är tamast, först fram och äter ur handen osv, hon brukar köra med de andra hönorna osv. Men idag kommer hon inte fram och äter i handen, när jag närmar mig henne så försöker hon fly undan vilket är väldigt olikt hennes självsäkra sätt i vanliga fall. Känns som att hon är sjuk.... :-(
Vad tror ni, ska vi "ta bort" henne? Eller kan vi göra något? Vill absolut inte att hon ska gå och lida... Om vi ska avliva henne, har någon tips på hur man gör det på bästa sätt?
Tacksam för snabbt svar.

Lillhönan

• Halland
SV: Är hon sjuk?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-14 kl 11:55 »
Hej!

Som du beskriver hade jag nog tagit bort henne, man vill ju inte att de ska lida. Hon har ju ändrat sig mycket på vad du beskriver både på utseende och beteende.
Jag har tyvärr inget bra tips på avlivning, min man är jägare och brukar skjuta våra sjuka djur.

Hoppas att det ordnar sig för er.

Med vänlig hälsning

Lillhönan
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Fröken M

« Svar #2 skrivet: 31 aug-14 kl 12:04 »
Tack för ditt svar. Så tråkigt när det är vår favorit höna men vill inte att något djur ska lida om man ändå inte kan hjälpa dom.

Någon annan med tips, idéer?
Kan tillägga att vi har fyra hönor sammanlagt, ingen tupp. De andra hönorna verkar vara ok. Dock har de inte lagt ägg på länge men vi fick två ägg denna veckan efter två veckors uppehåll. Vet ej vem som lagt dom dock. Dom blir bortskämda med foder, matrester och går fritt på dagarna.

Fröken M

« Svar #3 skrivet: 31 aug-14 kl 19:53 »
Någon?

Torry

« Svar #4 skrivet: 31 aug-14 kl 20:39 »
Jag tror att hon ruggar. När de ruggar så kraftigt att nästan alla fjädrar ramlar av samtidigt tar det väldigt hårt på kroppen, att hon fått en lite annan personlighet är inget konstigt, mina tamaste hönor som normalt brukar vara som plåster drar sig undan och vill helst vara för sig själva, de äter också dåligt när de ruggar. Ge henne lite extra av solrosfrön eller hampfrön, det går åt mycket energi att fixa nya fjädrar.
Hoppas du inte avlivat henne för det kommer att gå över.

//Torry

Fröken M

« Svar #5 skrivet: 31 aug-14 kl 21:08 »
Tack det var skönt att höra:-) vi har inte avlivat henne än, puh.
Ska ge henne extra solrosfrön.
Några tips på hur man kan få bort problemet med lös avföring?

Torry

« Svar #6 skrivet: 31 aug-14 kl 21:13 »
Nä det är värre, en del hönor är inget vidare på att göra maränger vad det beror på är svårt att säga. Dock tror jag inte det har något samband med ruggningen. Du kan ju testa att ge lite medicinskt kol, tror det finns på apoteket.

//Torry

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 01 sep-14 kl 17:11 »
Hej!
Jag skulle ge lite hälsofil/youghurt med massor av goda bakterier. Kan göra susen för risiga magar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Fröken M

« Svar #8 skrivet: 02 sep-14 kl 19:34 »
Ska köpa någon bra yoghurt med goda bakterier imorgon, tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser