Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det kryper på min nyinköpta kyckling!  (läst 2851 gånger)

Solanders

• Västergötland
Det kryper på min nyinköpta kyckling!
« skrivet: 01 sep-14 kl 16:16 »
Hej,
Jag var på marknad i helgen och köpte en kyckling på 8 veckor. Hon verkar pigg, äter m.m men hon har kliat sig non stop så har haft henne i karantär sen i lördags och nu såg jag att det kröp under hennes vingar. Vad kan det vara? Det var nåt litet och mörkt. Hur får man bort sånt? Som sagt håller jag henne från hönshuset och jag vill absolut inte ha in någon ohyra så ur blir jag av med det och finns det nåt att göra?
Mvh//Solfrid

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Det kryper på min nyinköpta kyckling!
« Svar #1 skrivet: 05 sep-14 kl 13:47 »
Det kan vara loppor, löss eller kvalster. Köp frontline, eller något annat märke på Apoteket och se om det funkar. Det ska vara den för katter som man använder på hönsen har jag fått lära mig. Rätta mig om jag har fel.
When you can live forever
What do you live for

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 sep-14 kl 13:53 »
Myrnix och vanlig vedaska fungerar också bra mot ohyra. Jag har själv använt myrnix, och efter 2 behandlingar med 3-4 dagars mellanrum var de fria från ohyra (fjäderätare den gången), och de har inte kommit tillbaka.

Solanders

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-14 kl 10:54 »
Även om jag haft den nya i karantän så har det lyckats följa med till de andra vuxna hönsen nu.. Så jäkla förbannad att man säljer djur som går i en besättnning med ohyra...Jag har provat med kiselgur/myrnix nu utan någon som helst verkan. Storstädat hönshuset 2 ggr och låst ute hönsen över dagen och sprutat radar i alla vrår, i luft, golv mm men lik förbannat kryper det på de. Jag har 4 kycklingar och är jag fundersam om jag inte tar kol på dem med frontline eller kan man ha det på småttingar också? Någon som har något annat förslag? Snart blir de mat till grannarna för det är hemskt och jag lider verkligen med de stackarna... Aldrig mer inköp av levande djur!!!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 17 sep-14 kl 12:34 »
Tror inte man ska svära över att fått med något hem från marknaden. Där det finns fjäderfän finns det ohyra.  Du har bara inte sett dem innan du fick hem din nye krabat.

Frontline brukar jag undvika på små kycklingar. 2 droppar på stor höna, en droppe på halvvuxen. Radar fixar allt i hönshuset på några timmar, spruta-stäng- vädra ordentligt innan du släpper in hönsen. Glöm inte att bära ut allt foder, snäckskal, vatten- och foderrännor innan.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 sep-14 kl 12:40 »
Prova varannan kväll att pudra in dem med myrnix/ kiselgur , en gång ger ganska ofta ingen effekt så äggen kan överleva och när de nya kläcks så är medlet borta..

Solanders

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-14 kl 20:04 »
Hallå, jag vet att det var med den nya jag fick det (konfronterade även säljaren och fått det bekräftat), men man lär så länge man lever och som sambon säger, pengarna du lägger ut nu får vara läropengar.. drygt, men han har rätt :). Har ett helt nybyggt hönshus och tittat mina ursprungsdjur varje kväll, ingen har kliat sig innan och inget har krupit på de och nu kryllar det. Har använt myrnix flitigt (varannan dag i ca 1v) och verkligen "masserat" in det under fjädrarna så det når huden, sprutat med radar och det är lik förbannat kvar. Jag håller på att bli tokig, men då ska jag prova frontline. Men finns det inte kvar på kycklingarna om de inte får sig en omgång också då?
Tack så jätte mycket för svar allihop! //S

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser