Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?  (läst 5591 gånger)

n annesch

• Ångermanland
SV: Ved: Hur ska man torka lövträd (utom björk)?
« Svar #20 skrivet: 08 sep-14 kl 22:54 »
Skaffa en barkspade barka ett spår längs med före kapning (går att göra med yxa men tar lite längre tid) om du staplar upp ute i det fria lägg veden med spåret neråt. Om du staplar under tak spelar det ingen roll. Då beror det på hur glesa väggarna på vedboden är.
Kast ved.
Enmeters kast ved för 33 cm lång ved.
80 cm kast ved för 40 cm ved.
Veden ska huggas före midsommar så är den torr på ett nafs och kan läggas in i vinterförrådet.
Ved ska huggas lugnt och utan hets, då mår man själv bra och gör sig inte illa.

allternativaren

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 sep-14 kl 00:38 »
Hur ska man hantera lövträd (utom björk) som man ska ha till ved?

Björk vet jag hur man gör med, där är skalet (nävern) så tät så man måste bearbeta veden så att den torkar ordentligt. Är det grövre klyver jag det, om det är klenare så slår jag in hack med jämna mellanrum eller fräser upp nävern med motorsåg. Gör man inte det ruttnar björkveden.

Ska man göra likadant med andra lövträd (tex. lönn och rönn) för att veden ska torka, eller är skalet mindre tätt och man kan torka virket utan att behöva klyva eller fräsa/hacka jack i skalet?  ???
Ja har då alltid huggit och kapat den under vårvintern och låtit den legat till midsommar . För att sen lägga in den i vedboden .

Leo N

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 09 sep-14 kl 08:02 »
Ja, det normala är att hugga ner träd och ta hand om ved på vårvintern. Men nu hade jag inte tid med det då utan var uppbokad med annat. Men för mig spelar det egentligen ingen roll då jag inte ska elda upp den denna vinter utan senare vintrar eftersom ved helst ska torka två år (men det brukar gå bra redan efter ett år).
Och som jag tidigare beskrev så torkar jag den först under 1m bred takplåt innan jag kapar den till färdig ved.
Jag ska absolut titta på det här med barkspaden, den är tänkvärd. Men är den praktisk till klentimmer på 2-7 cm i diameter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser