Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällarfrågor  (läst 1916 gånger)

Tapio

• Västergötland
Jordkällarfrågor
« skrivet: 24 mar-07 kl 12:41 »
Halaj!

Jag kanske inte hamnade i rätt ämnesflik, men jag hittar ingen bättre.

Jo, jag har en jordkällare. Den står på urberget och är gjuten i betong. Golv, tak, väggar, allt är betong, som en bunker.

Buggen är att maten håller sig ingen vidare bra. Potäter har börjat att gro och mina majrovor blir mjuka, på det där sättet en gammal morot blir mjuk.

Jag tänker att det finns två saker som jag kan laborera med. Ventilation och fuktighet.
Det finns en ventil högst upp i bunkern, men jag har inte kollat ifall den är tät.
Borde man kanske ha en ventil till? Man måste ju ha en in och en ut för att det verkligen skall bli ett luftutbyte.

Hur hög skall luftfuktigheten vara egentligen?
Om den är för hög så vet jag inte riktigt hur man minskar den. Mer ventilation kanske?
Om den är för låg kan man väl bara ställa en vattenbalja där?
Jag skall köpa en bra hygrometer nästa vecka.

Jag vet att jag är lite tidigt ute med denna frågeställning, men det kan ju vara bra att ha sommaren på sig att hinna trimma in bunkern till höstens potatis och morötter.

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Jordkällarfrågor
« Svar #1 skrivet: 24 mar-07 kl 13:45 »
Att majrovorna blir mjuka låter som för låg luftfuktighet, om det inte är röta. Jordkällare med betonggolv har ofta för låg luftfuktighet. Det handlar även om dränering, ventilation, tak. En enkel regel är att jordkällaren för rotfruktsförvaring bör ha hög luftfuktighet men inte drypande våt. Sätt även in en max-min-termometer. Stabil temperatur kring nollan är bäst för rotfrukter. Potatis behöver lite varmare, några plusgrader, och gärna lite torrare.

Att potäterna gror låter som för mycket ljus och/eller för hög temperatur. Ljusinsläpp bör vara lätta att täppa till. Temperatur bör först mätas, kan sen troligen regleras med ventilation, isolering, dränering (torr jord isolerar bättre än våt).

Sätt att få högre luftfuktighet:
* ta upp ett hål i betinggolvet; tveksamt om det funkar om du har berg under
* förvara rotfrukterna och potäterna i trälådor, perforerade plasttunnor el dyl; vid behov sätt till torvmull och/eller sand och se till att den hålls fuktig.
* vattenbaljan kanske funkar; avdunstingen blir dock låg vid låg temperatur.

Eller så passar din jordkällare bäst till förvaring av konserver och kanske äpplen eller potatis, medan du får förvara rotfrukterna i stuka eller bygga en ny jordkällare åt dem.

Det finns några böcker om jordkällare. Du kan ju kolla t.ex. på biblioteket.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 16:13 »
Det finns några böcker om jordkällare. Du kan ju kolla t.ex. på biblioteket.

Jag rekommenderar "Jordkällare och skafferi" av Kerstin Holmberg. Där hittar du olika tips!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 15 apr-07 kl 01:18 »
Frågar här för att slippa åka till biblan.....igen!  :-[ Om man vill ha sin källare riktigt ren från sporer och annat mojs som kan finnas kvar efter skurning. Svavlar man fortfarande numera? Hur bär man sig åt?

Finns det fler sätt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 18 apr-07 kl 09:17 »
Jag lägger också in en jordkällarfråga. Har en fin jordkällare här på gården som dock behöver mussäkras innan den kan användas för rotfrukter och liknande. Däremot skulle det gå bra redan nu att förvara saft och sylt och liknande. Ja ja, nu till frågorna, ungefär vilken temperatur ska det vara i en jordkällare? Hur mycket kan det skilja i temperatur mellan sommar och vinter? Jag har inte kollat hur varmt där är ännu men, tänkte göra så det vore bra med en fingervisning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-07 kl 13:56 »
ungefär vilken temperatur ska det vara i en jordkällare? Hur mycket kan det skilja i temperatur mellan sommar och vinter? Jag har inte kollat hur varmt där är ännu men, tänkte göra så det vore bra med en fingervisning.

Halaj!

Anders svarar på din första fråga.
i min jordkällare har jag sett några få plusgrader då vi har -20 gr. här i Gbg.
På sommaren har jag sett +18 gr. som högst då det har varit som varmast på sensommaren.
Jag har inte en aning om sommarnoteringen är normal för en jordkällare.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser