Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spänt juver!!  (läst 1475 gånger)

Lollo_Hunneberga

Spänt juver!!
« skrivet: 24 mar-07 kl 18:22 »
Nu har jag haft min lille bockklilling i fem dygn och han mår lysande!! Det jag oroar mig för är getens juver. Vänster sida ser fullt normalt ut men på höger sida är juvert och spenen stora och ser liksom spända ut. Geten verkar må som vanligt. Killingen äter bara från den vänstra spenen. Hon fick två killingar men den ena överlevde inte, kan det ha med detta att göra?? Tror ni att det kan vara farligt?? Försökte känna på juvert innan men då blir jag inte så poppis  ;D. Spenen kändes mjuk. Tacksam för svar, e ju liksom lite hönsig!!  :-[
« Senast ändrad: 24 mar-07 kl 18:23 av Lollo_Hunneberga »

signe

Re:Spänt juver!!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-07 kl 19:07 »
Känn på juvret om det känns som knölar, för då kan det vara mjölkstockning. Försök att mjölka ur några gånger, så kanske killingen börjar äta på den sidan också.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 21:15 »
Du får mjölka ur juvret som är spänt. Det blir lättare för killingen att sutta på den sidan också eftersom dom har svårt att få tag när juvret är för spänt. Vill killingen bara sutta på den ena sidan så får du mjölka ur den andra sidan tills mjölkproduktionen har gått ner. Oftast tar dom ändån från bägge siodorna när dom växt till sig och fått lite rutin.
Låter du bli att mjölka ur så kan du få en juverinflammation som följd och då blir juvret obrukbart.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 25 mar-07 kl 06:55 »
Ja, så har jag också gjort, båda metoderna, och det har funkat bra.  Om Du känner Dig "hönsig" så är det nog bäst att se till att juvret töms.  Och om det går att övertala killingen att göra det, så är det klart enklast!  Såvida Du inte vill prova att ta reda på mjölken?  En mindre mängd kan Du ju experimentera med, i kaffet eller som degvätska, eller ... ;D  Beror mest på hur mycket tid Du kan lägga ner på att umgås med Dina djur, läs mjölka!  För om Du börjar, får Du antagligen hålla på hela sommaren. :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

34 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser