Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sönderparad rygg  (läst 1314 gånger)

Sönderparad rygg
« skrivet: 18 sep-14 kl 10:50 »
Hej!

Flera hönor blev i somras hårt parade av en tupp vi inte har kvar. Deras ryggar blev irriterade, fjädrarna nöttes bort och de blev såriga.  Alla har fått nya fjädrar och allt är frid och fröjd förutom för hönan Tuva, som aldrig får någon chans att få nya fjädrar. Hon är dock inte sårig.

Vi har nu en ny tupp som också börjat para sig med henne, dock inte lika frenetiskt. Någon som har tips om hur man kan göra? Kan man göra/ köpa någon typ sadel att sätta på så fjädrarna har chans att växa ut?
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

annepanna

• Västergötland
SV: Sönderparad rygg
« Svar #1 skrivet: 18 sep-14 kl 14:54 »
Titta runt lite här och pröva att använda sökfunktionen. Jag har för mig att jag har sett exempel på hemmagjorda "västar" som skyddar hönornas ryggar.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
SV: Sönderparad rygg
« Svar #2 skrivet: 19 sep-14 kl 19:33 »
Åh, då måste jag tipsa om att sätta på en hönssadel! Vi köpte några från 'Tinna M' här på forumet förra sommaren. De har funkat kanon! Det är jätteviktigt att täcka över en kal rygg för blir de väl sår kan det leda till hackning eller infektion. Sen får ju fjädrarna en chans att växa ut i lugn och ro under sadeln. Jag är jättenöjd med dessa och hönorna har inte ont av dem - de kan flaxa, sträcka på vingarna och allt de ska ändå, så länge den sitter som den ska förstås. Man kan också prova tjärsalva att smörja på hönan, det avskräcker lite men bäst är nog att skydda ryggen.

Kan tillägga att tupparna brukar lugna ner sig med tiden. Förra sommaren behövde tre stycken sadlar under sommaren men i år bara en och hon var heller inte lika kal nu som då. Det är värst vår/sommar.

Bilder på våra 'sadlar':

http://chickensteps.wordpress.com/?s=kala+hönsryggar

:-)
« Senast ändrad: 19 sep-14 kl 19:38 av ChickenSteps »
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
MashaOl4093

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser