Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mastit / juverinflammation  (läst 12195 gånger)

Ica

Mastit / juverinflammation
« skrivet: 26 mar-07 kl 14:43 »
Hösten 2006 fick en av våra tackor juverinflammation på ena sidan som vi upptäckte vid en rutinkontroll av fåren.
Tackan ordinerades en pencillinkur (eller vad det nu är veterinären ger ut) och vi fick ge henne sprutor i ca 5-7 dagar.

Året innan hade vi också en tacka med mastit. Det som de båda hade gemensamt var att de inte visade några som helst tecken på att de hade ont och efter slutförd behandling fortsatte juvret att se ut och kännas som en boll.

Vad jag undrar är:
1. Kommer "bollen" alltid att vara kvar?
2. Kan mastiten överföras till fler tackor, via lammen, än fast det var 6 månader sedan behandlingen avslutades?
3. Inför den kommande lamningen, kommer det utsatta juvret att fyllas med mjölk? Behöver man på något vis mjölka ur det?

I fårboken får man svar på mycket, men inte allt!
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mastit / juverinflammation
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 15:16 »
Ni skulle ha slaktat tackan i höstas när ni kännde att juvret inte var helt mjukt o fint när ni kände på det!

Att det finns hårda delar i juvret betyder att tackan har en kronisk juverinflamation.

Den kan blossa upp "akut med feber och flockig mjölk" när hon lammar igen och ja det smittar via mjölken. Om hennes lamm diar någon annan tacka, eller någon annan tackas lamm diar denna tacka så smittar det de andra tackorna.

Om hon får en häftig "akut inflamattion" så blir det ingen mjölk till lammen..

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 15:32 »
Mnja, hmmm, höstas och höstas, det var väl i november/december rättare sagt då hon redan blivit betäckt.

Vid en akut inflammation är det alltså också akut slakt som gäller? Usch, jag bävar verkligen! Jättefin och lugn tacka som är en verkligt bra mamma. Fick 3 lamm ifjol som hon uppfostrade utan minsta problem.

Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 16:03 »
Njae nu blev mitt svar lite konstigt ur din vinkel då jag trodde att din tacka lammat förra våren...

Vid en akut inflamation brukar man spruta pencillin bara för att "klara tackan" över digivningan till lammen.
Men sen brukar man slakta ut henne på hösten.
Just för att inflamationen på tackor oftast blir kronisk och återkommer nästa lammning.
Finns hårda "knölar i juvret" behöver man inte fundera utan då vet man att tackan har en kronisk juverinflamation..

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 15:18 »
Säg att den blossar upp nu när hon lammar i vår, kan inte lammen dia från det andra juvret eller blir det också smittat?
Tycker mig ha läst någonstans att man kan smörja in spenen med inflammation med typ helosansalva så tycker inte lammen om att snutta där.

Än om inflammationen inte är akut just nu, smittar den ändå?

Tycker mig ha läst någonstans att man mjölkar ur juvret i vissa fall. Varför?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 16:38 »
Men...
Juverinflamation måste behandlas, allt annat är ju djurplågeri.
Det gör ont på tackan och kan leda till kallbrand i juvret och död i blodförgiftning.

Att mjölka ur gör man får att få bort mjölken så att det inte spänner i jyvret och för att hjälpa till att få bort bakterier.

Henning

« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 23:07 »
Håller med Rosa om att akuta mastiter alltid måste behandlas alternativt avlivar man tackan. Det är dock ganska vanligt att mastiten kommer vid fråntagningen av lammen särskilt på de raser som mjölkar länge. Ej sällan smyger den utan att ge några tydliga symtom. Inuti juvret har det dock hänt saker. Kroppen försöker ta hand om bakterierna och kapsla in dem, en del av körtelvävnaden blir ersätts med bindväv, mjölkgångar täpps till och delar av juvret fungerar inte längre. Ibland har det täppt till så att det inte kommer ner ngn mjölk i spenen. När en sådan tacka närmar sig lamningen sväller juvret upp (mjölkfylls) men spenarna fylls inte alltid. Har hon ingen feber och är pigg för övrigt kan hon gå som sällskap åt sina lamm som måste få extra tillskott. Beroende på hur mycket av mjölkförmågan som är försvunnen reglerar man kraftfodret.
Gör det alltid till en vana att kolla så det är mjölk i spenarna på tackor som lammar kolla också att mjölken kommer ut när man drar i spenen. Om en tacka föder två jämna fina lamm och det ena av dem växer dåligt är det vanligt att orsaken är en gammal juverinflammation. Får hon väldigt ojämna lamm två år i rad brukar jag gallra bort sådana även om det inte syns eller känns något på juvret. Smittrisken varierar, en helt inkapslad bakteriehärd gör inte mjölken farlig. Inte heller en tacka som inte har någon mjölk i spenarna även om hon har feber och är dålig av sin mastit. Kommer det bakteriebemängd mjölk ur spenen vilket man kan misstänka om mjölken är förändrad. (mjölka ut några strålar i ett vitt plastlock.) ska man absolut isolera tackan och behandla henne. Lammen kan vara smittspridare (särskilt finullslamm). Man bör också tänka på handhygienen.

Ica

« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 09:06 »
Tackan med mastit har just fått två lamm. Alla ser ut att må bra och tackan är pigg. En av gubbarna i styrelsen provmjölkade henne och det såg tydligen också bra ut.

Har skickat iväg en annan att handla lammbar och mjölkersättning.
Återkommer säkert med mer info/frågor i ämnet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 28 mar-07 kl 10:52 »
Fortsätt att hålla koll på hennes juver.

Det är svårt att se hur det är med mjölken så länge det är råmjölk som är tjock och gul....

Kolla när det gått en vecka, hur det ser ut då och även om mjölken då ser ok ut så är det som Henning skriver:
tackan brukar ha väldigt lite mjölk i ett sånt juver.

Mjölken räcker de första veckorna men sen får lammen för lite mjölk och måste stödmats...

mvh Rosa

Ica

« Svar #9 skrivet: 30 mar-07 kl 11:48 »
Provmjölkade henne själv igår. I ena spenen var mjölken ok, den andra kom det inget alls ur  :-\ Tur att vi har börjat med lammnäringen, än om dom redan får en del av sin mamma.

Ännu en fråga: Om det nu, mot förmodan verkar det som på era svar, skulle gå bra för tackan och hon överlever, tror ni att hon kommer att ha problem med inflammationen efter lamm-perioden, än fast hon inte får lamm igen?
Det är en mycket lugn och fin tacka och jag tror att hon skulle vara ett tillskott för våra egna får (VILDAR!) om hon får gå och beta med dom under resterande del av sitt förhoppningsvis långa liv.

Henning

« Svar #10 skrivet: 30 mar-07 kl 18:28 »
Du kan säkerligen spara tackan utan risk om du inte låter betäcka henne. Kolla henne lite extra några veckor efter att du tagit ifrån lammen i höst.

Ica

« Svar #11 skrivet: 02 apr-07 kl 10:54 »
Ännu en fråga!

Kollade i vanlig ordning juvrar igår och upptäckte att en tacka har en VÄLDIGT stor spene. Den kändes lite hård mitt i, ungefär som att det är ett ben/en sena i spenen.
Blev lite lur på mastit, men samtidigt så visste vi att det var nära till lamning.

Nu har hon lammat och vi kan inte få ut mjölk från den spenen. Hur hårt kan en vaxpropp sitta egentligen???
Tror ni att det är mastit? Finner inga hårda knölar i övrigt och temperaturen på juvret känns ok.
Tackan har god aptit och mår bra i övrigt.

Om det är mastit, kan man behandla det under diperioden?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 02 apr-07 kl 18:43 »
Jag är absolut ingen expert men, på hästar så sitter vaxproppen utan på spenen, inte i. Tänkte att det var samma med får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ica

« Svar #13 skrivet: 02 apr-07 kl 20:10 »
Jo, jag har också trott att vaxproppen sitter som precis vid mynningen.
Har kännt på hennes juver ikväll och det verkar väldigt stint, men mer som att det är det för att det finns överflöd med mjölk. Inte som att det är knöligt (som vid mastit?). HJÄLP!

Känns 100 ggr bättre att fråga här än att fråga veterinärerna som knappt har tagit i ett får. Får alltid den kommentaren när jag ringer -Nu är ju inte jag så bra på får, men jag tror... Eller vad tror du?...
Det är sådana svar man inte vill ha när man ringer till en fackkunnig.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 02 apr-07 kl 20:20 »
Kan vara en gammal mastit...
var hon ok i juvret förra lammningen ?

Ica

« Svar #15 skrivet: 02 apr-07 kl 20:24 »
Yepp, inga som helst syndrom vid förra lammningen och inte därefter heller. Det där har uppkommit... tjaaa, typ de senaste 7 dagarna.
Brukar kolla juvren rätt så ofta den här tiden om det skulle vara något så att man kan sätta in behandling i god tid.

Vad tror ni??? Hur hårt sitter en propp?
Kan man behandla mastiten med antibiotikan medan lammet diar???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 02 apr-07 kl 20:46 »
En propp sitter inte alls så hårt..
däremot kan ett stopp sitta så hårt !
Med stopp menar jag en ihopväxning inuti spenen.

Och ja du kan behandla fast tackan har lamm.
Det som kan bli är att lammet/lammen får lite diarre av antibiotikan.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 20:47 av Rosa »

Henning

« Svar #17 skrivet: 02 apr-07 kl 22:02 »
Det låter skumt med din spene. Jag är inne på Rosas linje att det kan vara frågan om en sammanväxning (efter en skada). Det händer ibland på kor men är mycket ovanligt på får. Känner du hur. Det bruk ar kännas hur långt ner i spenen mjölken finns. Om det är stopp i halva spenen är det tomt nedanför. Är hela spenentomsitter stoppet högre upp. Är hela spenen mjölkstinn sitter stopet vid mynnigen. Det är endast det sista fallet som går att göra nånting åt. En tacka som inte har feber men som har mjölkstop är inte hjälpt av antibiotika även om hon har knöligt juver.

Undersök spenen noga igen och hör av dig

Ica

« Svar #18 skrivet: 03 apr-07 kl 07:16 »
Mjölkstopp? Hela spenen är fylld med mjölk och/eller vad  det nu månne vara. Måste göra jätteont om det fylls men inget kommer ut!
Det var min sambo som matade dem i morse, men jag smög in och tittade till henne och såg att hon hade ätit sin mat och verkade lugn och fin.

Jag ska undersöka spenen närmre ikväll. Tänkte ringa veterinären idag, men dom är ju lika okunnig som jag i fårfrågor.
Måste kolla med föreningen hur dom vill ha det också återkommer jag ikväll med mer detaljer.

Ica

« Svar #19 skrivet: 04 apr-07 kl 08:18 »
Mycket riktigt, det var ett mjölkstopp. Veterinären hade vägarna förbi igår så han passade på att svänga in och kolla tackan. Nu är själva stoppet fixat. Vet tyckte allt såg bra ut.

Fick i uppgift att mjölka ur henne. Mjölken blev rosa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser