Det här känns verkligen som helt fel årstid att klyva och stapla ved, men jag fick en rejäl björk fäld på tomten i början av sommaren, sedan var hela sommaren så full av annat och när jag äntligen tog tag i det gick den inlånade vedklyven sönder... :/
Nu är jag igång igen, men det känns lite tveksamt om det är något att satsa en massa tid och energi på... Stammen har legat utomhus fram till nu, kapad i låga kubbar och alltså utsatts för en hel del regn. De flesta har möglat på åtminstone ena sidan. Såg i en annan tråd här att just mögel kanske inte är någon större fara...
Men när klyven pressar mot träet skummar det av vatten... På de kluvna vedträna ser man hur det är ordentligt blött ca 1-2 cm in. Där innanför tycker jag att det ser ok ut, men jag har ingen som helst vana vid ved, så jag vet inte. Vedträn från några av kubbarna är mörkare än de andra – betyder det att de är fuktskadade?
Är detta värt att satsa på över huvud taget, eller komer det bara ligga och ruttna under resten av hösten? Och om jag ska försöka ta vara på det, bör jag då kapa bort det yttersta på varje vedträ, för att få bort den värsta fukten och möglet...?Det lilla jag hann klyva i somras blev liggande på gräsmattan ett tag (jag skäms!) och även sedan jag staplat det under ett litet tak har det blåst in rätt mycket regn. Vedträna är mörka och fula.
Betyder det att de är förstörda, eller kan de torka ordentligt om de bara får tid på sig?Jag vill verkligen kunna ordna med egen ved och ta till vara det som ändå fälls, så det vore väldigt tråkigt om jag lyckats förstöra en hel stor björk...