Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma garage billigast?  (läst 20737 gånger)

DennisCA

• Finland
Värma garage billigast?
« skrivet: 07 nov-14 kl 11:00 »
Färdigställer just nu ett garage och den stora ytan blir ett snickeri / hobbyrum. Jag har 150mm isolering i väggarna + fuktspärr, lösull i taket kommer sen, förmodligen 500mm. Ventilation har jag ingen ännu, tänker lägga några ventiler för självdrag i väggarna på motsatta sidor, tror jag.

Har en bild av planen här, det är den undre varianten jag tänker köra på, 24m2 siffran är fel, snarare 26-27m2, räknade fel då jag gjorde om layouten, det lilla rummet blir kallförråd:

Jag vill att det ska hållas över plus och att fukten ska hållas borta för att skydda maskinerna och byggnaden själv såklart. Har en 3KW 3-fas byggfläkt just nu som jag kör nusomdå, har inte kollat vad den drar men jag tror det är inte den mest ekonomiska driften. Tempen här kan ibland gå ner till -30 några dar i året, -20 är inte så sällsynt heller.

Finns en massa olika val, värmepumpar, el-element, vedeldning? Var börja.

torbjorn

• Medelpad
SV: Värma garage billigast?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-14 kl 11:07 »
Om du ändå ska dra in vatten och avlopp så att garaget måste hållas frostfritt, så är ju förmodligen den bästa lösningen en eller annan form av vattenburen värme.

I annat fall, om du vill att det ska kunna kallställas någon gång emellanåt utan att saker fryser sönder, så skulle jag föreslå en luftvärmepump + elelement som komplettering när det är som kallast.
Ett problem är ju att många luftvärmepumpar inte går att ställa in för lägre innetemp än 16 grader, men oftast har de en timerfunktion som man kan ställa in så att värmepumpen får gå några timmar per dygn så det blir lagom värme i genomsnitt.
Tänk på att inomhusdelen är känslig för damm, så om man tänker hålla på med dammande verksamhet i garaget kan det vara bra att stänga av värmepumpen just då och hänga en skyddshuv över den.

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-14 kl 11:26 »
Något vatten och avlopp ska inte dras in här (för sen ändå, garaget är ju 99% färdigt) så vattenburna lösningar går bort. Just det med dammkänslighet har gjort mig lite skeptisk till dom men kanske det går att fixa. Vad drar en luftvärmepump egentligen, finns det några uppskattningar.

Ved har jag nu och funderade ifall en kamin kunde funka som komplement till elvärme, men då ska det göras en skorsten och jag vet inte hur det står till med lagen och tillstånd osv.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-14 kl 11:30 »
Golvvärme är en dyr men bra investering. Det kan du kombinera med solfångare och en liten pelletspanna? Vill du ha billig drift eller en billig investering? Sol till luftvärme kanske också skulle fungera.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-14 kl 11:47 »
Golvvärme och sådant är inte gångbara alternativ. Garaget är byggt och att riva upp grunden som annars så fint gjuten och isolerad är inte realistiskt.

Jag behöver billig drift och billig investeringskostnad, jag har inte råd med annat.

Det är såklart inte möjligt att få det bästa i båda kolumnerna på samma gång, men man får ta det som är gångbart och hitta den balans som funkar för en. Kanske om man hittade en begagnad luftvärmepump.

En egenbyggd luftsolfångare som komplement har jag funderat på, men inte aktuellt denna vinter.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 07 nov-14 kl 14:34 »
Man kan räkna med att en luftvärmepump som mest drar ungefär en tredjedel av sin angivna värmeeffekt från elnätet. Om pumpen har ett "skrytvärde" på 4000 W så kanske den som mest drar 1300 W. Dock ska man tänka på att den maximala värmeeffekten (och effektförbrukningen) får man då det är 5-10 grader varmt ute. Vid lägre utetemperaturer minskar både värmeeffekten och förbrukningen i motsvarande grad.

Vill man ha en luftvärmepump som fungerar bra i kyla så är ett bra tecken att utomhusdelen och förångaren i den är så stor som möjligt i förhållande till effekten. Man ska också undvika äldre begagnade värmepumpar som har ett kylmedium som heter R407, det fungerar sämre i kyla än det modernare R410. Hittar man en riktigt uråldrig värmepump för R22 så bör man inte köpa den, eftersom det kylmediet inte får säljas längre.

Om man ska köpa en begagnad värmepump bör man helst själv vara med när den monteras ner. Det går såklart också bra om en "riktig" kylmontör har monterat ner den, under förutsättning att han var medveten om att den skulle återanvändas. Det gäller nämligen att "suga tillbaks" kylmediet så att det samlas i utomhusdelen, stänga kranar i rätt ordning osv, innan man börjar koppla loss rör. När man har satt upp den igen måste rör och inomhusdel vakuumpumpas innan man tar den i drift. På värmepumpar med snabbkopplingar behöver man inte bekymra sig om detta, dock är det inte alltid snabbkopplingarna håller tätt sedan man har kopplat isär dem.

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-14 kl 14:46 »
Ja mera än 10-15 grader inomhus skulle jag egentligen inte behöva heller, vid sådana utetemperaturer skulle jag således knappast behöva uppvärmning alls, där kunde en luftsolfångare passa.

Det är mest frågan att bibehålla den värmen då det blir minusgrader utomhus, och att hålla fukten borta.

Hittade en Mitsubishi fd-25 och fd-35 på en lokal begagnad sida, ska kolla kylmedlet i dom, och om priset är överkomligt.

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 nov-14 kl 15:20 »
Kombinationen oljeelement, luftvärmepump och luftsolfångare tycker jag låter bra.

Oljeelement till att börja med. Luftvärmepump om du hittar någon i lämplig prisklass. Luftsolfångare när du hinner bygga en.

DennisCA

• Finland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-14 kl 15:56 »
Jag har en 3kw värmefläkt nu som jag använde då vi torkade plattan för husbygget, den är väl kanske lika bra som ett oljeelement tänker jag mig?

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 nov-14 kl 16:36 »
Oljeelement håller värmen bättre och är antagligen mer exakta om man vill hålla t ex 7 grader.

Men det är nog svårt att räkna hem inköpskostnaden för elementen (3000-5000 kr för två större). Speciellt om du får igång pumpen redan i vinter. Oljeelement tar också väggplats.

Fläkten värmen antagligen bilen snabbare när den kommer in fryskall.

Men blir du långvarig utan pump så är nog det mer ekonomiskt att köpa nya element. Eller?

En annan fråga, vad kan det kosta att värma byggnaden till t ex 10 grader på vintern? 5000 kWh? Kan man räkna på det?

malarmaster

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 nov-14 kl 16:59 »
Du skall ha något som drar runt luften,byggfläkten är en bra start. Jag värmer själv min verkstad med 2000w fläkt och det funkar bra trots dålig isolering.
Du har ju betydligt bättre så 3000w skall utan vidare räcka i o m det är en fläkt.
Vanliga element är värdelöst då värmen lägger sig vid taket och det tar en evighet innan termostaten slår ifrån=hög energiförbrukning.
Luftvärmepump ger ju också bra luftsnurr men du måste ha något att komplettera den med då det är meningslöst att köra dem i kyla under -15 om det  inte är en relativt ny modell.Då funkar en vanlig byggfläkt bättre.
Skall du dessutom köpa en beg. med några år på nacken får du givetvis titta på vilken effekt den har,men det är ingen mening att lägga pengar på något som inte har minst 5,5-6 i coop.
De bästa på marknaden ger idag över 6 och klarar drift ner till -25,har själv en sådan till huset och kommer att köpa en till verkstaden också. Solfångare funkar bra på hösten och våren,på sommaren behövs ingen värme men det gäller ju att ha bra solexponering. ulf

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 07 nov-14 kl 17:35 »
Oljeelement håller värmen bättre och är antagligen mer exakta om man vill hålla t ex 7 grader.

Men det är nog svårt att räkna hem inköpskostnaden för elementen (3000-5000 kr för två större). Speciellt om du får igång pumpen redan i vinter. Oljeelement tar också väggplats.

Fläkten värmen antagligen bilen snabbare när den kommer in fryskall.

Men blir du långvarig utan pump så är nog det mer ekonomiskt att köpa nya element. Eller?

En annan fråga, vad kan det kosta att värma byggnaden till t ex 10 grader på vintern? 5000 kWh? Kan man räkna på det?

Ingen bil får komma in i detta garage, dom är portlysta. Finns ett biltak den kan ställa sig under. Oljeelement på sådana priser kommer inte på fråga, jag tänkte sådana man hittar på lokala järnaffärer för 30 euro typ. Det var ungefär vad jag var villig att spendera på en värmepump.

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 07 nov-14 kl 17:37 »
Du skall ha något som drar runt luften,byggfläkten är en bra start. Jag värmer själv min verkstad med 2000w fläkt och det funkar bra trots dålig isolering.
Du har ju betydligt bättre så 3000w skall utan vidare räcka i o m det är en fläkt.

Låter nog som det bara är att isolera taket och köra på fläkten, de här andra alternativen är för dyra låter det som.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 07 nov-14 kl 20:45 »
Man ska inte stirra sig blind på COP-värdena på nya luftvärmepumpar, de brukar vara uppmätta under mycket gynnsamma förhållanden och under normal drift kommer man aldrig i närheten av dem. Det är ungefär som med bränsledeklarationer för "snåldieslar". Den största skillnaden mellan en modern och en gammal luftvärmepump är att den moderna är mer optimerad för de standardiserade mätmetoderna.

Beträffande energibehov för att hålla ett garage varmt så kan man jämföra med mitt garage på 40 m2 , tidigare har det värmts upp med en värmekabel ingjuten i betongplattan, kopplad i serie med en gammal kupévärmare (det har blivit ungefär 50 V över kupévärmaren och 180 V över värmekabeln). De senaste åren har garagevärmen fått en termostat och egen elmätare, och förbrukningen har legat på 3000-5000 kWh per vinter (det var innan jag dessutom satte dit en luftvärmepump, den här vintern lär det nog bli mindre). Termostaten reglerar till ungefär 8 grader, och om det är kallare än -10 ute så sjunker temperaturen sakta. Blir det en längre period med under -15 grader så slår jag också på en 800 W elradiator för att säkert hålla frostfritt och den är inte med i den förbrukningssiffra jag angav.

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 07 nov-14 kl 21:50 »
Det låter ganska extremt tycker jag för 40 kvadrat, vårt hus drar än så länge ca 600kwh i månaden nu då det blivit lite kallare och det inkluderar all ström. Hoppas slippa undan billigare. Men elslingor i golv har jag hört är en väldigt dyr metod. Min kusin har samma i sitt hus och det går hundratals euro i månaden om vintern.

malarmaster

• Småland
« Svar #15 skrivet: 07 nov-14 kl 23:08 »
det handlar helt om isolering,nya hus byggda för golvslingor och med avsedd isolering ,där funkar golvslingor bra. äldre hus med eftermonterade elslingor är mindre bra då isoleringen neråt oftast är för dålig.Man kan dessutom få fukt i en gammal platta med eftermonterad värme då kapillärbrytande skikt kan vara dåliga.
Golvvärme är annars ett bra alternativ då det är en mjuk och behaglig innemiljö.
Torbjörn,5000kWh  för 40 m2 låter mycket men det är kanske en mindre bra isolerad byggnad?
Jag gör årligen av med 8000 till ett  55 m2 timmerhus från 1875 med en uselt isolerad 20 m2 verkstad och det är all el.
När jag köpte huset uppgavs elförbrukningen ligga på 20000kWh vilket nog kunde stämma då första halvåret innan jag slängde ut alla gamla element låg på 8000,
feb-juli,sommaren användes inte värme så faktisk körning var feb-april.
Första året halverade jag elförbrukningen bara med att sätta in ett fläktelement samt värmeflyttare mellan rummen,andra minskade jag genom att installera vedspis (den gamla var slut) och byta all armatur till lågenergi,likaså moderna vitvaror av bästa energiklass.
Under åren har vinden tilläggsisolerats vilket ytterligare hjälpt upp och för ett år sedan installerades en värmepump som funkar jättebra ihop med värmeflyttarna.
Vedeldning finns i reserv men används inte i dagsläget då värmepumpen är oerhört billig att köra,särskilt denna milda höst.
Ved är ju inte heller gratis för en skogslös och vedpriset har rakat i höjden de senaste två åren häromkring,dessutom är det svårt att få.(stor efterfrågan)
Nu är det verkstadens tur med en värmepump då den mesta elen på vintern faktiskt går åt där.Där vill jag inte gärna ha varken fläktelement eller element med öppna slingor då det ibland förvaras lösningsmedel m.m på lagret. Ulf

Gottfrid

• -
« Svar #16 skrivet: 08 nov-14 kl 03:08 »
Inte funderat på en varmlufts panna?? En gammal Baco kan konverteras till pellets.Du drar spirorör som leder ut varmluft.Pannan ställer du där det inte finns brandfarliga vätskor .Då får du upp värmen fort.Då kan du ställa tempen på 10 gr tex och höjer när du ska snickra eller vad du nu ska göra där.Ingen risk att nått fryser sönder.

malarmaster

• Småland
« Svar #17 skrivet: 08 nov-14 kl 09:02 »
varmluftsfläktar är det mest effektiva,uppvärmningskällan kan variera.
Jag är helt motståndare till vanliga element vare sig de är vatten eller elelement då luftcirkulationen tar för lång tid,luften skiktar sig och det blir en för hög energiförbrukning.Flera tester visar detta och jag har bevisat det genom egen praktisk erfarenhet,alla som installerat en värmepump får det också bevisat då innemiljö med en pump ger jämn värme,man undviker kalla golv och 30 grader vid taket
det finns idag olika småfläktar att koppla på vattenelement och därmed undvika luftskiktning. Ulf

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 08 nov-14 kl 09:28 »
Har du vattenburen vedvärme i boningshuset? Och ligger det tillräckligt nära för att dra en isolerad slang så kan du montera en vattenmatad aerotemper.

malarmaster

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 nov-14 kl 12:38 »
det är ett bra alternativ... Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser