Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  499:- för värmedriven fläkt utan el  (läst 36939 gånger)

husbehov

• Gäst
SV: 499:- för värmedriven fläkt utan el
« Svar #20 skrivet: 02 nov-15 kl 13:24 »
far min har en kopia på en ecofan från handymann.se . den har snurrat i 2 år nu iaf . TEG - (thermo elektriska generatorer) "peltierelement" börjar bli lite intressanta för småskalig elproduktion , få el när man eldar är ju kanon vintertid .

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 02 nov-15 kl 14:01 »
Jag köper så får vi se hur det går. :)

Vi får se vem som hinner testa först! ;)

Gve

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 02 nov-15 kl 16:29 »
Finns även "billiga" på aliexpress om man orkar vänta.

maskodlaren

• Småland
« Svar #23 skrivet: 03 jan-16 kl 08:26 »
till er som är lite händiga och vill få ner värmen till golvet kan alltid bygga ett rör  som leder ner värmen till golvet . Funkar kanon

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 03 jan-16 kl 08:45 »
till er som är lite händiga och vill få ner värmen till golvet kan alltid bygga ett rör  som leder ner värmen till golvet . Funkar kanon
Jag har funderat på något sådant i flera år. Typ en spisfläkt över kaminen och röret i en båge och ner på golvet längre bort. Men det kommer se för jäkligt ut och sedan har man fläktmotorn som står och brummar konstant.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 03 jan-16 kl 13:59 »
Med en riktigt tyst datorfläkt som du monterar i ett rör, så går det att flytta luften nästan ljudlöst. Eller 4st 5"-brädor som du skruvar ihop till en kanal och sätter en eller flera fläktar i. Låt den sluta en dm under tak i rummet med kaminen och låt en bräda vara en dm kortare än de andra så du får ett utsläpp vid golvet. Det borde gå att göra snyggt.

Här är det säkert 40 grader under taket i köket, medan det är 15 grader vid golvet. Jag har en sådan där tropikfläkt som ligger undanpackad på vinden. Funderar på att montera den i köket, och reta frun som tycker sån´t är fult...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 03 jan-16 kl 14:58 »
Man skulle ha tänkt på det när man byggde huset och gjort en kanal inne i vägg och tak

TL

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 03 jan-16 kl 15:35 »
Hej!
Har gjort ett hål i golvet 25cm i diameter datafläkt 160 kubik i tim funkar underbart cirkulationen
genom huset funkar nu eldar 2 kakelugn klarar nästan hela året  :D

Mvh Thomas

ps: kanske inte rikyigt vad tråden var om men liite...
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 03 jan-16 kl 21:34 »
Svärfar satte upp en supertyst datafläkt för att flytta luft från ett rum till ett annat. Fungerade bra och fläkten hördes inte, men man slog huvudet i den för installationen var hellre än bra.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 03 jan-16 kl 22:29 »
Jag har en sådan där tropikfläkt som ligger undanpackad på vinden. Funderar på att montera den i köket, och reta frun som tycker sån´t är fult...

En takfläkt är utmärkt att ställa torkställningen för tvätt under.

evabenke

« Svar #30 skrivet: 07 jan-16 kl 09:38 »
Finns även "billiga" på aliexpress om man orkar vänta.

Vad sökte du på för att hitta fläkten här? De syns ha utgått på Claes Ohlson.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 07 jan-16 kl 15:42 »
Testa med store fan. När. Jag beställde min kom den på mindre än en vecka. Verkar inte vara varken bättre eller sämre än de kinesproducerade med holländskt märke på.

Mvh
Magnus

Rubensgården

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 jan-16 kl 18:49 »
Nu har jag lyckats bli klubbmedlem i Classe och tackat nej till fortsatta utskick för att köpa fläkten. Den varvar drygt tusen varv per minut och flyttar en del luft. Huruvida den gör nytta eller inte är svårt att säga.

evabenke

« Svar #33 skrivet: 07 jan-16 kl 20:39 »

tropfrog

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 08 jan-16 kl 20:06 »
Du hittade den direkt trots min auto correct. Det ser ut precis som min, men annan säljare. Har förmågan att min var billigare också.

Mvh
Magnus

Cuyono

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 22 jan-16 kl 12:00 »
Fans ju en hel del modeller att välja på.
http://www.aliexpress.com/af/Heat-Powered-Stove-Fan.html?ltype=wholesale&d=y&origin=n&isViewCP=y&catId=0&initiative_id=SB_20160122024907&SearchText=Heat+Powered+Stove+Fan

Tror jag ska bygga en egen lösning med stålslang som jag najar fast i rökröret och sen datorfläkt som blåser in i dem vid golvet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 22 jan-16 kl 12:52 »
Nu har jag kunnat testa en sådan värmedriven fläkt, och visst fungerar den och lite kul är det ju att den snurrar bara av värmen. Men det är inget större drag i den, så datorfläkten är ett starkare val.

Skall mäta hur mycket el den producerar, skulle gissa att det räcker till att ladda en mobiltelefon under en hel kvälls eldande. Själva termoelementet som ger ström till motorn kostar ca 25kr/watt, så det är fullt möjligt att sätta ihop en bra laddare för rimlig peng. Att ha för mindre strömförbrukning om man vill ha i en strömlös koja t ex. Att få ut 12 volt och 4 ampere när man eldar skulle alltså gå på 1200kr i själva elalstraren. Sedan går det åt lite kylflänsar, ett par datafläktar, monteringspasta och en laddregulator. Låt säga ca 2000kr och lite skruvande så har man motsvarande en bilbatteriladdare, fastän vedeldad :)

Rubensgården

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 jan-16 kl 13:52 »
Var hittar du så billiga TEGs? Startade en tråd om det för ett tag sedan men var inget bra drag i den.

husbehov

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 jan-16 kl 13:53 »
Nu har jag kunnat testa en sådan värmedriven fläkt, och visst fungerar den och lite kul är det ju att den snurrar bara av värmen. Men det är inget större drag i den, så datorfläkten är ett starkare val.

Skall mäta hur mycket el den producerar, skulle gissa att det räcker till att ladda en mobiltelefon under en hel kvälls eldande. Själva termoelementet som ger ström till motorn kostar ca 25kr/watt, så det är fullt möjligt att sätta ihop en bra laddare för rimlig peng. Att ha för mindre strömförbrukning om man vill ha i en strömlös koja t ex. Att få ut 12 volt och 4 ampere när man eldar skulle alltså gå på 1200kr i själva elalstraren. Sedan går det åt lite kylflänsar, ett par datafläktar, monteringspasta och en laddregulator. Låt säga ca 2000kr och lite skruvande så har man motsvarande en bilbatteriladdare, fastän vedeldad :)
precis vad jag tänkt bygga till nästa vinter ! finns även vattenkylda TEG redan men dyra ännu

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 22 jan-16 kl 14:18 »
Ebay har, och faktiskt bättre än vad jag gissade på. Här är en som om man maxar den hamnar på 8kr/W, men det skall man inte räkna med. Bättre att inte pressa grejerna så håller de längre.

http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Power-Generator-Peltier-Module-TEG-40-40mm-High-Temperature-150-/221895761869?hash=item33aa049fcd:g:V6IAAOSw0HVWBPVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser