Jag har en liten flock genbanks Hedemoror. Tupp, fem vuxna höns och en snart vuxen kycklingkull med tre hönskycklingar och en tupp.
I våras var dom tre till. Den ena märkte jag att hon blev sjuk för hon hade svårt att svälja grov mat och slutade värpa. Henne tog jag bort då hon blev alltför dålig. En annan värpte bra och såg ut att må prima och plötsligt en kväll hade hon inte gått in utan satt ute på en stubbe och var väldigt slö. Jag tog in henne i transportburen och vårdade henne ömt några dagar och då piggnade hon till. Sedan dess har hon inte värpt men sett pigg ut. Hon var fem år och hög i rang så hade hon inte hållit sig framme då jag kom med godis och glufsat i sig så hade jag inte kunnat undgå att märka det. Men nu är hon också död. (Den tredje som dog togs av en rovfågell). En till slutade värpa ungefär samtidigt som Sköna blev sjuk men har har aldrig varit slö. Jag funderar på om jag fått in något skumt i min lilla besättning. Virus? Bakterier? Jag har kycklingmamman med ungdomarna i en egen fålla med en rejäl nattbur. Men dom har inga pinnar att sitta på och dom borde in till dom andra för att bli en del av flocken men jag är hemskt rädd att dom ska bli smittade.