Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knorrar i krävan och gapar o rapar?!  (läst 1596 gånger)

Taco

Knorrar i krävan och gapar o rapar?!
« skrivet: 01 dec-14 kl 19:51 »
Nybörjare på höns så alla tips uppskattas :) Jag har en höna som under ett par dagar suttit och blundat lite men för övrigt är som vanligt, men ikväll satt hon och gapade lite. Tog upp henne och började känna och klämma och då när jag masserade krävan så knorrade det och tjongade, så där det kan göra i ens mage när man är hungrig, och hon typ rapade och gapade jättemycket! sen blev det lite bättre, får se hur hon är i morgon bitti? någon aning vad det kan vara förutom gapmask, något stopp?  ??? ???  ??? ::)

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Knorrar i krävan och gapar o rapar?!
« Svar #1 skrivet: 01 dec-14 kl 23:15 »
Nåt sorts stopp i krävan kanske? Att det lät så när du masserade borde vara ett bra tecken, gör om det imorgon om hon fortfarande är likadan. Det finns  massor med "huskurer" mot detta, naturell youghurt vill jag minnas, tror även jag hört talas om att en matsked rödvin ska vara bra. Jag har aldrig själv råkat ut för det, så jag kan inte ge några råd av egen erfarenhet utan bara om vad jag hört/läst.

Tror det kallas sur kräva eller nåt liknande på svenska, och impacted crop på engelska, så kan du googla lite.

Taco

« Svar #2 skrivet: 02 dec-14 kl 19:47 »
Tack så mycket! Har gett henne fil och olja och massage, hoppas hon blir bättre! Rödvin alltså ☺️ låter spännande! 😃

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-14 kl 20:27 »
Tyvärr är detta problem inte lätt att komma till rätta med,  då krävan ofta blivit kraftigt uttöjd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Taco

« Svar #4 skrivet: 07 dec-14 kl 15:46 »
Suck har masserat och gett olja i några dagar nu, först var det som en hård klump och nu mera som en seg klump i krävan. Hon vill inte äta nu heller, usch läste om svackor i hönserit, verkar vara inne i en sån nu då detta är den andra som blir dålig och verkar gå mot hönshimlen 😞

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser