Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MASK?!  (läst 1090 gånger)

JohannaS

• Uppland
MASK?!
« skrivet: 03 dec-14 kl 16:39 »
Hej,

Sedan jag fick en av unghönorna har hon varit dålig i magen. Näst intill att avföringen ser blodig ut. I morse när jag städade ut under sittpinnen där hon sitter ser jag att det är en ca 3 cm lång mask i avföringen, som en mager daggmask ungefär - HUGA!  :-\

Är det så mask i magen ser ut? Jag är van med mer binnikemask-liknande saker, eller springmask. Detta kändes helt annorlunda. Eller kan det vara en oprocessad daggmask som kom ut?

Borde hon behandlas, och i så fall hur och med vad?

Stort tack för kloka tankar och idéer!

Nuffield

• Västerbotten
SV: MASK?!
« Svar #1 skrivet: 03 dec-14 kl 20:05 »
Det är nog rätt osannolikt att en daggmask skulle ta sig genom oskadd. Spolmask är min gissning. Kan bli upp till 20 cm långa :-X

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 20:11 »
Spolmaskar är vita och smala och spetsiga i ändarna. Om de är så små som 3 cm är de tunna som, ja vad, en tråd, ett tunt grässtrå... knappt synliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JohannaS

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 16:36 »
Hm, Denna var betydligt tjockare än sytråd. Jag har ju sett mask på hund och katt, och barn. Ingen har varit så här tjock som denna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser