Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MASK?!  (läst 1092 gånger)

JohannaS

• Uppland
MASK?!
« skrivet: 03 dec-14 kl 16:39 »
Hej,

Sedan jag fick en av unghönorna har hon varit dålig i magen. Näst intill att avföringen ser blodig ut. I morse när jag städade ut under sittpinnen där hon sitter ser jag att det är en ca 3 cm lång mask i avföringen, som en mager daggmask ungefär - HUGA!  :-\

Är det så mask i magen ser ut? Jag är van med mer binnikemask-liknande saker, eller springmask. Detta kändes helt annorlunda. Eller kan det vara en oprocessad daggmask som kom ut?

Borde hon behandlas, och i så fall hur och med vad?

Stort tack för kloka tankar och idéer!

Nuffield

• Västerbotten
SV: MASK?!
« Svar #1 skrivet: 03 dec-14 kl 20:05 »
Det är nog rätt osannolikt att en daggmask skulle ta sig genom oskadd. Spolmask är min gissning. Kan bli upp till 20 cm långa :-X

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 20:11 »
Spolmaskar är vita och smala och spetsiga i ändarna. Om de är så små som 3 cm är de tunna som, ja vad, en tråd, ett tunt grässtrå... knappt synliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

JohannaS

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 16:36 »
Hm, Denna var betydligt tjockare än sytråd. Jag har ju sett mask på hund och katt, och barn. Ingen har varit så här tjock som denna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

92 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser