Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna hackad i ögat! HJÄLP!  (läst 2265 gånger)

serasera

• Uppland
Höna hackad i ögat! HJÄLP!
« skrivet: 10 dec-14 kl 11:48 »
Samma höna som jag igår skrev om verkar blivit hackad i ögat och hon vill inte öppna det, jag bor i stockholm får inte tag i nån veterinär men någon som vet vad msn kan använda?? Antibiotika eller kortisonögondroppar har man väl till både djur å människor vid ögoninfektioner och hornhinneretningar??

Gamina

SV: Höna hackad i ögat! HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 10 dec-14 kl 16:51 »
Soppar det så spola rent med steril koksaltlösning. Är ögat förstört kan du inte laga det med någon salva och om det är okej så borde hönans utmärkta läkkött kunna laga det själv. Antibiotika ska man inte kladda med i onödan, någon som vet hur hönor klarar kortison?
Det behöver inte vara så att ögat är hackat utan kan röra sig om skräp/infektion som läker ut så småningom. Jag hade en höna där det bara var en vit sörja och en jättesvullnad. Det hela gick ner efter någon vecka och ögat verkade helt oskadat.
Genbank för Gotlandshöns

serasera

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-14 kl 12:09 »
Tack gamina för båda svaren! Jo det var tuppen han var alldeles blodig när jag kom på honom :/ och ögat verkar läka fint! Dock är såret på huvudet in till skallbenet och vi har 0 gradigt nu, skulle vilja få ut henne till flocken nu när tuppen inte finns mer, är det vansinne?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-14 kl 23:36 »
låt det läka först, höns blir som tokiga om de ser blod på en annan höna, de kan hacka ihjäl henne om det vill sig illa
Västgötamor

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 21 dec-14 kl 03:03 »
Det är viktigt att påpeka ... Höns eller tupp är inte ute efter att hacka ihjäl varandra om dom ser blod.
 Nu har det gått några dagar sen du skrev serasera så du har säkert sett resultat redan   men jag svarar ändå
Det är en myt att höns är kanibaler  Liksom att sommarkatter klarar sig över vintern själva
En del lyckas en del inte
Det är för att hjälpa att ta bort främmande saker på motparten plockandet börjar. Blod ska plockas bort om det är på den egna kroppen eller på kamratens
just nu har jag som exempel en tupp med kloskada som blöder (pulpan är trasig och fri från kapseln)alla ska titta och reparera och det är tuppen som är en stark ledare.
. som hos oss människor..  har du en skada vet alla vilken doktor. eller kiropraktor du ska annlita  om nu inte vederbörande tar tag i saken själv och bandagerar :)
Därför bör man iaktaga - noga - om man tycker hönan plockar saker på tuppen  eller sin kompis omotiverat
Missriktad välvilja från andras i flocken kan döda
Det kan vara en sjukdom  eller en tillfällig skada.. Djur ser saker vi inte registrerar snabbt nog

Mitt förslag är att börja som Gamina skrev och sen  salvan noviform som finns på apotek .
då har du tid till att kontakta vet för mer konsultation
mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser