Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönskvalster på människa?  (läst 10614 gånger)

rosita51

• Skåne
Hönskvalster på människa?
« skrivet: 14 dec-14 kl 10:27 »
Någon här som vet om hönskvalster kan gå på människa? Jag har hittat en liten dj... på min handled efter att ha varit i hönshuset och när jag kollade där så såg jag några i fästet till sittpinnen. Jag har haft en del små "utslag" på handlederna de senaste dagarna. Jag har läst att de bara vill ha höns som värddjur, men jag börjar undra...
MVH Rosita zon 1

kurt

SV: Hönskvalster på människa?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-14 kl 12:42 »
De kan bita människor men normalt inte leva på människor

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 dec-14 kl 15:04 »
Skönt att höra! Då beror mina utslag nog på något annat...
MVH Rosita zon 1

hildegard

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-14 kl 15:46 »
Hönsen är värddjur, men nog kan de bita dig och dina utslag beror säkert på att du fått krypen på dig.
Se till att bli av med kvalstren, hönsen mår inte bra av de heller. Se till att alla höns är ute några timmar, spraya med "Radar mot insekter inomhus" - finns speciell, och stäng dörrarna minst 1 timme. Lufta och släpp in hönsen igen efter minst ytterligare en timme, helst två.
Har bara sett hönskvalster mitt i sommaren när det var varmt och fuktigt. Kolla att det inte är för varmt och fuktigt i hönshuset.

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 dec-14 kl 18:24 »
Det finns helt giftfria metoder...

hildegard

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-14 kl 19:07 »
Det finns helt giftfria metoder...
Berätta!
Jag har först försökt med Myrnix, ett stenmjöl som pudras ut. Räckte inte.

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 dec-14 kl 20:46 »
Berätta!
Jag har först försökt med Myrnix, ett stenmjöl som pudras ut. Räckte inte.

hur gjorde du med myrnix?

hildegard

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 dec-14 kl 17:37 »
hur gjorde du med myrnix?

Ut med hönsen, stängt hönshuset. Pudrat överallt, extra mycket i hörn, vid sittpinnar, skrymslen. Har upprepat detta 2 gånger med några dagars mellanrum.

Mrlom

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 15 dec-14 kl 18:38 »
Det går även att kalka hela hönshuset. Jag gjorde det och det har inte setts till några småkryp sen dess! Borstar regelbundet även hörn och pinnar med en kvast av Skvattram!

Alexn72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 dec-14 kl 19:55 »
Ut med hönsen, stängt hönshuset. Pudrat överallt, extra mycket i hörn, vid sittpinnar, skrymslen. Har upprepat detta 2 gånger med några dagars mellanrum.

Fast det är på hönsen under fjädrarna du ska pudra.... och i springor

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 dec-14 kl 20:18 »
Jag har provat allt, ohyran försvinner, men kommer tillbaka efter några månader. Min fråga gäller ju om kvalsterna går på människor, inte hur man blir av med ohyran.
MVH Rosita zon 1

Alexn72

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 dec-14 kl 21:16 »
Jag har provat allt, ohyran försvinner, men kommer tillbaka efter några månader. Min fråga gäller ju om kvalsterna går på människor, inte hur man blir av med ohyran.

Hur ofta har du behandlat dem med myrnix?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 16 dec-14 kl 00:20 »

Nej, risken är liten att kräken överlever utan sin värd (som ju är hönsen). Nog kan det vara de som har bitit dig, men de lyckas nog inte överleva på människor.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

107 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser