Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggproblem , genetiskt  (läst 1328 gånger)

Silverkon

Baggproblem , genetiskt
« skrivet: 28 mar-07 kl 21:58 »
Hej!

Jag har just köpt 20 ha med en gård i skåne , området är väldigt varierande allt ifrån mycket branta backar till en härligt flat betesmark vid sidan om en fin flod. Men jag undrar nu här näst , vad ska jag göra ? Jag har tänkt dela upp det i mindre delar , förmodligen 3-4. Men det stora problemet är baggen , jag har tänkt köpa 1 bagge och 10 tackor till att börja med. Men hur ska det gå till ?

jag menar jag köper en bagge och 10 tackor , sen låt oss säga att han betäcker alla. Sen kan jag ju inte para honom med hans döttrar , måste jag köpa en ny bagge varje år ?

gunnar_S

• Gäst
Re:Baggproblem , genetiskt
« Svar #1 skrivet: 28 mar-07 kl 22:12 »
Hej!

Du byter med grannen eller någon annan med bagge.

Det är ganska trassligt i början  ::)

Silverkon

« Svar #2 skrivet: 28 mar-07 kl 22:15 »
Hehe , jag har ingen granne ;)

Sen så vill jag ha det bästa av det bästa , själva grädden på toppen. Av rasen Texel

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 22:50 »
Sen kan jag ju inte para honom med hans döttrar , måste jag köpa en ny bagge varje år ?

Nej.. du har två baggar istället som du använder i två år med överlapp.
Du köper alltså en ny varje år och säljer en varje år  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 mar-07 kl 07:18 »
Du köper tackor som inte är släkt med baggen och lägger bara på efter dom tackorna. Para sig med sina döttrar kan han men du ska inte avla på dom utan låta lammen få gå till slakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser