Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som väser  (läst 1924 gånger)

kirin

• Västerbotten
Tupp som väser
« skrivet: 25 dec-14 kl 22:25 »
Vår fina ledartupp har blivit sjuk, eller nåt...
För nån månad sedan började han väsa och andas med öppen mun.
Läste på nätet och följde de råd jag kunde hitta. Kollade strupen, masserade krävan, gav filmjölk och tog honom i pannrummet för rehabelitering i värmen i det fall det skulle vara någon typ av luftvägsinflammation.
Men trots att det gått över en månad blir det inte bättre, men inte heller sämre. Det han har verkar inte smittsamt då ingen av de andra hönsen visat några symptom trots att de gick ihop ett tag innan jag tog in honom. Har dock märkt att han tappat i vikt och har nog bestämt att han ska få vandra vidare :(
Frågan är nu om jag vågar göra något annat än kassera köttet då jag inte vet vad han lider av? Eller våga jag koka det och ge det som hundmat?
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

cybermyran

• Skåne
SV: Tupp som väser
« Svar #1 skrivet: 26 dec-14 kl 17:46 »
Kan det vara gapmask?

kirin

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 26 dec-14 kl 22:13 »
Tack för tipset cybermyran!
Har inte hört talas om det tidigare, men det lät ju misstänkt likt min tupps symptom när jag började läsa på om det.
Ska köra en omgång avmaskning och se om det funkar :)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

cybermyran

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jan-15 kl 17:51 »
Hur har det gått för din tupp? Hjälpte avmaskning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser