Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små orangea (?) kryp på hönan  (läst 1637 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Små orangea (?) kryp på hönan
« skrivet: 05 jan-15 kl 12:28 »
Hej!

I går fångade jag in en av våra rapphönsfärgade Brahmahönor eftersom hon gick runt med ett stängt öga, och jag tänkte behandla henne (ögat är idag halvöppet, så det verkar ha löst sig). När jag satt och grejade med hennes öga såg jag två små orange (jag tror de var orangea, kan minnas fel) prickar som rörde sig över den nakna huden i hennes ansikte. Det var någon slags kvalster förstod jag, men de var så små att jag inte kunde utröna kroppsformen, mer än att de verkade vara avlånga och kanske max 1 mm långa. De rörde sig långsamt, och hoppade inte.

Notera att kvalstrena därmed hade ungefär samma färg som hönan; vet inte om det är relevant, om kvalster kanske söker sig till höns där de är kamouflerade, eller något.

Min fråga är om dessa kvalster är farliga på något vis? Jag vet att höns i princip alltid går runt med mer eller mindre kvalster på sig, tänkte bara höra om dessa kunde vara några av de mindre snälla.

För övrigt bor de i ett ouppvärmt hönshus och ägnar dessa kalla dagar en stor del av sin tid åt att bara stå still därinne. De har tillgång till en stor rastgård och får gå fritt i trädgården ofta.

Kan tillägga att de knappt lägger några ägg nu i vinter, trots att de är ganska unga. Jag har skyllt det på kylan samt höstens ruggning, men det slog mig att det kan ha med något kvalster att göra.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Små orangea (?) kryp på hönan
« Svar #1 skrivet: 05 jan-15 kl 20:41 »
Efter att ha kollat runt på internet verkar det vara röda hönskvalster… Och det verkar inte finnas så mycket mer att göra åt det än att hålla rent? Lite tråkigt…  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 11 jan-15 kl 13:02 »
är de avlånga tror jag mer på att det är fjäderätare, röda hönskvalster är mer "boll med ben"

Jag hade fjäderätare på mina i våras, och blev av med dem genom att pudra hönsen där bak, under vingarna och i nacken med myr-nix, samt att jag satte vedaska i sandbadet, efter 2 veckor slutade jag se dem, och de har inte kommit tillbaka heller. Det borde fungera mot hönskvalster också.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 11 jan-15 kl 16:54 »
är de avlånga tror jag mer på att det är fjäderätare, röda hönskvalster är mer "boll med ben"

Jag hade fjäderätare på mina i våras, och blev av med dem genom att pudra hönsen där bak, under vingarna och i nacken med myr-nix, samt att jag satte vedaska i sandbadet, efter 2 veckor slutade jag se dem, och de har inte kommit tillbaka heller. Det borde fungera mot hönskvalster också.

Väldigt intressant! Ja, en sak som talar emot att det skulle vara röda hönskvalster är att vi såg dem på hönan. Röda hönskvalster ska man tydligen bara se i hönshuset?

"Myr-nix" säger du, går det lika bra med kalk?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 11 jan-15 kl 20:20 »
Väldigt intressant! Ja, en sak som talar emot att det skulle vara röda hönskvalster är att vi såg dem på hönan. Röda hönskvalster ska man tydligen bara se i hönshuset?

"Myr-nix" säger du, går det lika bra med kalk?

Jag har aldrig testat kalk, har för mig att någon avrådde ren kalk på hönsen av någon anledning, men jag minns inte varför. Däremot borde det gå blanda lite kalk i sandbadet, det tror jag att jag läst om de som gör.

Myrnix finns på lantmanna och kostade inte så mkt (styva hundringen tror jag), dessutom är det drygt som attans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser