Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben - hur illa kan det bli?  (läst 5676 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Kalkben - hur illa kan det bli?
« Svar #20 skrivet: 15 feb-15 kl 19:52 »
Nej,  det är inte lätt.  Men det brukar kännas rätt bra att man klarar att göra det nödvändiga om det behövs igen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

citron

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 17 feb-15 kl 17:24 »
Trätjära som jobbas in med pensel är bra skit mot kalkbenskvalster. Räcker med en gång. De är brunbenade ett tag, men det bryr sig höns inte om.

Om man använder trätjäran behöver man behandla/ tvätta innan eller bara penslar man hönans ben?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 feb-15 kl 21:10 »
Om man använder trätjäran behöver man behandla/ tvätta innan eller bara penslar man hönans ben?

Jag bara drog på det.
Förutom första gången när det skrubbats och smörjts med diverse fetter till förbannelse, utan resultat.

stealis

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 22 feb-15 kl 15:22 »
Hej jag tror att mina höns också drabbats av någe benkvalster..
tyvärr har jag svårt att infoga en bild men två av mina sex hönor har som inga fjäll kvar på fötterna, är bara som grått skinn och klorna bara växer och ringlas ihop med klon bredvid så de har jag klippt.
någon som vet vad det kan vara?
sen så har förra årets kycklingar och tupp fått benkvalster så de behandlar jag med såpa och fett.

AnnaGr

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 13 mar-15 kl 15:26 »
Jag anväder hästsalva med bra resultat! kika här för info och bilder: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174446.0

Cillas höns

• Småland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-15 kl 08:09 »
Funderar på en sak. Har läst en massa inlägg om benkvalster här i forumet under något års tid. Har försökt att behandla mina icke tama hönor o tuppar med matolja men då de är ganska ordentligt angripna, och det det skulle upprepas ganska många gånger, så blev det för bökigt i längden. Hur som helst, min tanke var att ta bort allihop och renovera hönshuset. Ut med all inredning, gör rent, sätt upp nya skivor överallt, spackla och måla innan ny inredning och höns tas in. Skulle det funka tror ni eller finns kvalstren kvar? ELLER....nu läste jag om trätjära här i inläggen... Då dök nya frågor upp: Kan man stryka på tjäran med en pensel, jobba in ordentligt, och det räcker med en behandling även om de har mycket "kalk" på benen? Och hönshuset då, räcker det verkligen med att byta sittpinnarna? Finns inte kvalstren i reden, i väggar mm mm? Känns som att ett kvalster kvar = smittade hönor/tuppar igen inom en snar framtid. Suck! Önskar att jag kollat stället jag köpte hönorna från mera noga innan jag handlade. Då hade jag kanske inte haft detta problem nu.  :'(

Cillas höns

• Småland
« Svar #26 skrivet: 18 mar-15 kl 08:14 »
Kom på en fråga till: om man ska köra med trätjära, behöver man tvätta och borsta då eller kan man bara stryka på (kanske till och med doppa i tjäran kanske?) och så släpper kalken av sig själv allt eftersom eller?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 18 mar-15 kl 08:38 »
Benkvalster lever inte speciellt många timmar utanför värddjuret, så kan du stänga ute dem över dagen och rengöra ordentligt så ska det inte finnas något kvar.

Har du ett svårt angrepp kan du behandla med tenutex (finns på apoteket, är mot flatlöss), det fungerar bra. Jag blandar tenutex 50/50 med tre ess hovsalva, verkar fungera lika bra ändå.

Cillas höns

• Småland
« Svar #28 skrivet: 18 mar-15 kl 10:11 »
Tenutex kanske då....men vad är det för medel? Kan man äta äggen man får under tiden man behandlar? Vet ju att Frontline rekommenderas också men då får man avstå äggen har jag läst.

Weasel

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 mar-15 kl 10:17 »
Tenutex kanske då....men vad är det för medel? Kan man äta äggen man får under tiden man behandlar? Vet ju att Frontline rekommenderas också men då får man avstå äggen har jag läst.

Tenutex är samma som du själv skulle använda om du fick flatlöss :-X
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 18 mar-15 kl 10:21 »
Som jag har förstått det är tenutex väldigt milt i jämförelse med t.ex frontline

Weasel

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 18 mar-15 kl 10:30 »
Som jag har förstått det är tenutex väldigt milt i jämförelse med t.ex frontline

Hoppsan, såg inte att du redan skrivit flatlöss ;D
Allt som är för människor är ju i regel väldigt milt, speciellt om det är receptfritt. Kan man smörja det på sig själv så ska det med största sannolikhet inte bli något fel på äggen heller. hönornas alltså :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Cillas höns

• Småland
« Svar #32 skrivet: 18 mar-15 kl 11:11 »
OK. Låter som en djungel med medel. Får väl ge mina hönor/tuppar en chans till och försöka behandla dem igen. Ska bara välja metod först, vilket inte är enkelt, haha.  ;)

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 18 mar-15 kl 11:54 »
OK. Låter som en djungel med medel. Får väl ge mina hönor/tuppar en chans till och försöka behandla dem igen. Ska bara välja metod först, vilket inte är enkelt, haha.  ;)

Jag brukar tänka såhär: Ser det inte så farligt ut, då smörjer jag med hovsalva, har det gått långt börjar jag med en omgång lite kraftigare grejjer, och sen tar jag hovsalvan vid andra behandlingen.

Har fågeln benbefjädring? Då blir det automatiskt de kraftigare grejjerna direkt, för jag tycker det är så lätt att missa annars, och då kommer det tillbaka.

Cillas höns

• Småland
« Svar #34 skrivet: 18 mar-15 kl 14:25 »
Nej de har inga fjädrar på benen. Tupparna är nog ganska angripna är jag rädd men jag har varit och köpt Hästsalva idag, tänkte börja där så får vi se. Bökigt att tvätta och skrubba är jag rädd med "vilda" höns, men jag får göra så gott det går. Ska flirta lite med gubben så kanske han hjälper till att hålla.  ;)

Cillas höns

• Småland
« Svar #35 skrivet: 18 mar-15 kl 14:28 »
Nästa steg blir trätjära tror jag om salvan inte hjälper.  ;D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 18 mar-15 kl 16:52 »
om hönsen är "vilda" är det bara att lägga dem på rygg i knät o hålla fast dem tills de lugnar ner sig, det gör de ganska fort när de inser att man inte vill dem något illa, sen kan man smörja i lugn o ro
Västgötamor

Cillas höns

• Småland
« Svar #37 skrivet: 19 mar-15 kl 08:15 »
Det var ett användbart tips kändes det som. När vi senast försökte få matolja på benen så höll jag dem under armen/armhålan och så fick gubben doppa benen i matoljan. Det funkade men om man lägger den i knät så kan man ju klara det ensam. Tvätta i såpvatten lär ju bli en annan femma, men vi löser nog det. Tack för alla tips hörrni! Fantastiskt forum det här!  ;)

AnnaGr

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 15 jul-15 kl 19:54 »
Ni som använder tjära eller mixar egna salvor med tjära i, köp hovsalvan jag rekommendera. Det är samma sak nästan! Färdigblandad :)

AnnaGr

• Skåne

Dela detta:

* Inloggade just nu

55 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser