Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben - hur illa kan det bli?  (läst 5683 gånger)

Raggarhulda

• Östergötland
Kalkben - hur illa kan det bli?
« skrivet: 08 jan-15 kl 18:15 »
Skulle hjälpa min höna som har kalkben. Tog in henne och badade fötterna i ljummet vatten med såpa. Ena sporren som blivit jättelång klo på gick av - såg den först när den låg i baljan. Den delen som lossnat såg "död" ut men det blödde från såret på foten. Tvättade försiktigt med en svamp och torkade henne. Smörjde med Vaselin. Hon fick vara inne tills fjädrarna var torra innan hon fick komma tillbaka till hönshuset. Vad kan jag göra mera? Orolig att jag skadat henne.
Raggarhulda

Weasel

• Skåne
SV: Kalkben - hur illa kan det bli?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-15 kl 19:06 »
Det blev garanterat bättre än vad det var. Gör om samma behandling tills det blivit bra. Köp tenutex om det fortfarande finns att köpa. (Mot flatlöss...)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 22:47 »
Tack för tipset. Jag ska försöka få tag i tenutex. Kanske på apoteket? Jag var ute och penslade de andra hönornas fötter och ben med matolja när de slagit sig till ro för kvällen. Jag hoppas att de klarar sig. Jag har haft hönor två år och har mycket att lära. Har 7 hönor. En ölandshöna, 4 dwärgwyandotte och två blandisar.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jan-15 kl 22:54 »
Googlade lite snabbt: http://m.apoteket.se/produkter/535773
smörj benen med det så ska du nog få död på odjuren.

Fotskabb är ju inte heller något speciellt  farligt, dock är det ju säkert extremt otrevligt för hönan att ha... bra att du tar tag i det!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-15 kl 23:14 »
Trätjära som jobbas in med pensel är bra skit mot kalkbenskvalster. Räcker med en gång. De är brunbenade ett tag, men det bryr sig höns inte om.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-15 kl 13:19 »
Tack för tips. Frågade efter tenutex på apoteket och de sa att jag inte skulle använda det på hönor. Dessutom kostade det 240 kr. Tjära är kanske enklare - har ju provat att pensla på olja och det går lätt. Fortsätter kampen mot kvalstrena.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jan-15 kl 13:24 »
Tack för tips. Frågade efter tenutex på apoteket och de sa att jag inte skulle använda det på hönor. Dessutom kostade det 240 kr. Tjära är kanske enklare - har ju provat att pensla på olja och det går lätt. Fortsätter kampen mot kvalstrena.

Nej så klart säger de så, det står ju inget om hönor i bipacksedeln... Men det funkar, jag lovar. Det är välbeprövat bland hönsägare.
Tjära funkar nog, om än kletigare och jobbigare. Man väljer själv det sätt man anser bäst.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-15 kl 13:57 »
Jag tror säkert att det funkar, men jag försöker det billigaste först eftersom jag har trätjära hemma.  :)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-15 kl 14:20 »
Min erfarenhet av tvättning, fett och olja är dålig. Därför jag fick för mig att prova tjära.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 11 jan-15 kl 20:32 »
Tenutex har inte funkat särskilt bra för oss.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jan-15 kl 15:12 »
 Medan jag gjorde rent benen på min höna med kalkben, såg jag att hon hade ganska mycket mask, så nu har jag avmaskat alla 7 med Axilur i fem dagar. Jag ville inte bråka med fötterna samtidigt, men imorgon ska jag ta itu med nästa steg med benen. Jag provlade min gammelhöna på sidan för att se hur det fungerade. Läste någonstans att det var lättare när man ska hantera fötter och ben. Hon var rätt lugn, så jag tror att det var ett bra råd. Så imorgon blir det tjära och vaselin ;)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 jan-15 kl 15:15 »
Hej
Hur har det gott för dig och dina höns, hoppas du snart ser en bättring  :)
When you can live forever
What do you live for

Cornelis

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 16 jan-15 kl 16:12 »
Vi tvättar våra hönsfötter i såpavatten och gnuggar med en nagelborste det värsta, sen tjärar vi dem. Det har fungerat bra för oss. Dock har jag gjort en egen tjärsalva. Smälte tjära och tillsatte lite bivax, mycket bättre konsistens. Lite kladd att koka men jag gjorde en stor sats för det blir inte dåligt. Fungerar väldigt bra och känns bra att det inte är massa konstigheter.
Bor i ett hus vid älven, odlar massa grönsaker och ser hönsen sprätta omkring på gården.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 16 jan-15 kl 20:52 »
Vi tvättar våra hönsfötter i såpavatten och gnuggar med en nagelborste det värsta, sen tjärar vi dem. Det har fungerat bra för oss. Dock har jag gjort en egen tjärsalva. Smälte tjära och tillsatte lite bivax, mycket bättre konsistens. Lite kladd att koka men jag gjorde en stor sats för det blir inte dåligt. Fungerar väldigt bra och känns bra att det inte är massa konstigheter.

Försvann kalkbenet efter en enda sådan behandling?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-15 kl 23:51 »
Efter tvätt och gnugg så kan man smörja med salsyvaselin med teatreaoil i. 9/10 salsyvaselin och 1/10 teatreaoil. Vanligt vaselin mjukar inte upp lika bra och teatreaoil är effektivt mot all slags ohyra.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 25 jan-15 kl 10:10 »
Maskarna blev vi av med - skönt. Kalkbenen blev bättre och hönorna verkar piggare. Jag måste förstås fortsätta att massera hönsen innan det blir helt bra.  Men det blir nya orosmoment hela tiden när man har djur som man vill ska må bra. En blandrashöna som är väldigt ruvbenägen är alldeles för mager - bröstbenet känns vasst. De verkar inte gilla käket just nu. De får fri tillgång till värpfoder och spannmål som jag blandar själv. Dessutom varje dag en skål med diverse råkost, lite kokt ris eller bröd eller andra matrester. Favoriten är kattmaten som inte duger åt kattan.  Nästa problem är att en höna inte grejar att få till skal på äggen utan jag skrapar upp det nästan var dag. De har snäckskal och krossade äggskal (egna).
Nu blev det mycket, men jag vill lära mig så hönsgänget har ett bra liv.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 31 jan-15 kl 05:34 »
Du har två problem som är svåra att lösa.
Den ruviga hönan.  Om hon ruvat oavbrutet i en månad eller mer, och inte får chans att äta ordentligt,  måste ruvningen brytas. Flyttning till annat utrymme är nog enda sättet.Om hon däremot äter bra, men ändå är mager,  är det något fel med henne.
Hönan som värper ägg utan skal eller med tunna skal har något fel i äggläggningsapparaten. Det hjälper inte med tillgång till kalk och bra foder i sådana fall.
Att ha trasiga ägg hos hönsen är en stor risk för att de ska bli äggätare.

Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 14 feb-15 kl 14:22 »
Den ruviga hönan är normal igen. Så det är inget problem längre. Värre är det nog med hönan med dåliga skal. Hon ser inte så frisk ut.. Hon står mest och sover - medan de andra är aktiva och letar mat oavbrutet när de är ute. Jag har skottat undan snö, så nu har de lite barmark och hittar grönt gräs och annat ätbart. Den sjuka hönan ser ut som en ruggig boll, med stjärten lite neråt. Undrar om jag ska låta henne vara eller om jag ska ta bort henne direkt?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 14 feb-15 kl 15:39 »
Jag hade avlivat den sjuka hönan. Hon mår inte bra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Raggarhulda

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 15 feb-15 kl 19:35 »
Det var inte lätt, men nu är min sjuka höna i hönshimlen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser