Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk direkt på hönsens hud?  (läst 947 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kalk direkt på hönsens hud?
« skrivet: 11 jan-15 kl 20:56 »
Hej!

Jag undrar om det går bra att döda ohyra genom att stryka kalk på hönsens hud.
Är det dåligt för hönsen?
Dödar det ohyran?

Jag tänkte isåfall stryka under vingarna och i nacken (det bär emot att stryka på rumpan).

Vi ska precis flytta hönsen till ett nybyggt (och därmed helt rent) hönshus, vore förnämligt om de var avlusade innan de flyttade in.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kalk direkt på hönsens hud?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-15 kl 12:22 »
Kom igen nu, forumet, var inte blyga! Jag vet nog att det finns en och annan kalkexpert här som sitter inne med svaret.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jan-15 kl 12:27 »
Du menar att pudra dom lite med släckt kalk?

Jag grundar ju med lite kalk på golvet under deras sittpinnar efter varje städning...men att gå direkt på källan har jag inte funderat på än. Frontline då? det anser ju vissa fungera.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jan-15 kl 12:32 »
Släckt kalk fräter tusan om det blir lite fuktigt också. Kalkbruk tar typ skinnet på nävarna om man rotar i det för länge..

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 12 jan-15 kl 14:11 »
Frontline ska vara farligt som fasen, inte bara för ohyran: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=46643.0

Det är inte släckt kalk, utan "vanligt" kalk. Det lutar åt att vi bara kommer strö runt det i hönshuset lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser