Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utrota brännässlor?  (läst 26980 gånger)

Pastorn

• -
utrota brännässlor?
« skrivet: 30 mar-07 kl 00:20 »
jag bryder min hjärna med hur jag skall kunna utrota brännäslorna i mina fårhagar ???
en del av dem slår jag ju för att spara till vinterfoder, men de mängder av nässlor som finns här är övermäktigt!
så hur göra? att springa och slå dem stup i kvarten hinner/orkar jag inte, och att skaffa gris är det inte tal om...

vad jag förstår gillar nässlor kväverik jord, så då får man anta att det är precis vad jorden är, om man neutraliserar detta kanske de vantrivs och flyttar? men i såfall hur ??? ???

Anders

• -
    • felicia.se
Re:utrota brännässlor?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 05:33 »
Brännässlor är ganska lätta att utrota. Men det beror ju på hur stor yta de växer på. Däri ligger problemet.

Här är några alternativ.

1. Tag bort jorden de växer i. Ersätt med ingenting alls eller död alv/sand eller mossrik jord.

2. Fräs sönder dom kontinuerligt under en sommar. Fräs sönder hagen helt under en sommar.

3. Täck dem med svart plast. Var noggrann så inget ljus kommer in. Så sedan in med gräs.

4. Kväv dom med att täcka över med annat material. Bark, sågspån eller liknande och det skall vara så mycket så de kvävs. Kvävet kan då sugas upp i materialet också.

Jag gissar att fårhagarna är små områden där fåren vistas koncentrerat under längre tider. Det är svårt att ge råd när man inte vet storleken på dina hagar. Men du kan pröva med något av de alternativ som passar bäst till storleken .

Pastorn

• -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-07 kl 23:27 »
tack för svaret!

hagarna är väl på kanske tre tunnland allt som allt, men brännässlorna täcker ju inte alls SÅ mycket..
faktum kvarstår att de är irriterande :(
traktor eller jordfräs har jag ingen, så att skala av jorden eller fräsa blir nog inte aktuellt,
nå, det sista alternativet låter som det vettigaste i mina öron,  då detta nog kan tänkas sänka kvävehalten permanent.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 00:56 »
Det där med att kväva dem som i alt.4 ... ta en bit i taget med tjocka lager snarare än allt med tunnt lager.

Slå dem ner till marken och ta bort allt, sen minst 15-20 cm lager på ... annars sticker dom bara upp och tackar för jordförbättringen.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #4 skrivet: 03 apr-07 kl 09:24 »
Jag har varit med maken på någon kurs i Länsstyrelsens regi. Vi var på en utflykt vid ett ställe alldeles i närheten där det växte fint gräs. Där, berättade kursledarna, hade det varit helt täckt av nässlor tills bonden systematiskt börjat klippa. Till slut hade nässlorna försviunnit helt, bara genom att de hela tidne klippptes ner, och det gillade de inte.

Marieberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 apr-07 kl 09:59 »

Min nöt är lite hå¨rdare att knäcka, tror jag:

Hur får jag bort brännässlor som förökar sig i en stenmur?
Muren ligger i söderläge och bildar en vägg upp till den platå där vår trädgård börjar.
Nedanför muren finns sumpig hagmark.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #6 skrivet: 03 apr-07 kl 10:47 »
Så det går inte att gå längs med murens fot?
Kan man gå (på knä?) och köra trimmer med plastsnören längs med muren?

Marieberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 apr-07 kl 11:00 »
Jo, det går att gå nedanför muren.
Är mitt problem kanske tidsbrist? Är det tid och tålamod man behöver för att utrota rackarna?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 03 apr-07 kl 23:15 »
Känner igen ditt problem Ior!  :)

Ett annat tips när det gäller nässlor (om ni inte redan känner till det) är att nässlor ogillar att bli trampade på. Så ett tips kan vara att placera djurens vattenkar, mineralbalja osv. så att de trampar igenom och på nässlorna.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 22:20 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Draupner

« Svar #9 skrivet: 04 apr-07 kl 19:10 »
Vad gäller nässlor på åker och ängsmark så går dessa att utrota genom att man konsekvent slår dem när de är små. Då blir det inte så jobbigt heller, min granne har gjort detta.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 20:20 »
Hur ofta måste man slå dem?  Hur länge måste man envisas?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kycklingen

« Svar #11 skrivet: 19 apr-07 kl 10:35 »
Vi försöker göra blomsteräng av vårt nässelhav gemon att klippa med gräsklippare och så gräs. Gräset är ganska livskraftigt och tål att klippas, medan nässlorna utarmas. Sedan ska vi så in blommorna i omgångar när gräset etablerat sig.
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 19:43 »
Ängsblommor på jord näringsrik nog för att ha burit ett nässelbestånd?  Det är något här jag inte har fattat!

Kycklingen

« Svar #13 skrivet: 20 apr-07 kl 12:53 »
Nej, det blir inte de "traditionella" blomsterängsblommorna, men det finns mycket kul man kan så in, tex fingerborgsblomma, ringblomma, prästkrage och såklart vårblommorna; gullviva och lökväxter. Det är bara att testa! :)
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 20 apr-07 kl 20:19 »
Aha. då är jag med igen!  Tack!

Pastorn

• -
« Svar #15 skrivet: 26 apr-07 kl 10:47 »
hmm, många intressanta svar så här långt  :) finns det mer som nässlor ogillar?
har också en nässelbeprydd husgrund där det är oländigt att komma till och slå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser