Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning utanför elnätet  (läst 2285 gånger)

utan elnät

• -
uppvärmning utanför elnätet
« skrivet: 18 jan-15 kl 12:00 »
Vi har ingen uppkoppling till elnätet och kommer inte heller att kunna skaffa det. Huset, 115 kvadrat, värms med vatten(glykol)buren värme med självtryck och vedpanna från 80-talet. Funkar jättebra men har två stora problem:
1 Vi vill kunna resa bort på vintern. Nu kan man inte lämna huset mer än någon dag innan temperaturen sjunker under noll. Vi vill kunna vara borta två veckor eller så.
2 Förr eller senare kommer vår panna att ge sig, var hittar vi en ny som inte kräver el?

Sammanfattningsvis: Kan någon ge oss tips på ett uppvärmningssystem som inte kräver mer el än att det går att ordna med hjälp av batterier och t ex solceller? Som samtidigt inte kräver daglig tillsyn.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: uppvärmning utanför elnätet
« Svar #1 skrivet: 18 jan-15 kl 12:15 »
Allt handlar bara om pris...

1 isolera huset
2 pellets med drift från 12v
3 ved som ni har idag med stora tankar
4 gasolkamin som tänds när ni åker ( dock inte med förbränning inne( fukt))
5 nergrävd slang som cirkulerar luft som är några plus grader  in i huset och på så vis håller sig över nollan( kräver grova rör eller fläkt)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-15 kl 12:20 »
...eller åka bort under sommarhalvåret istället?

Vad gäller få tag på ny panna tror jag fortfarande det finns självdragspannor att köpa nya. Annars går det att skaffa en begagnad.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 jan-15 kl 12:32 »
Det är ett aber när man skall åka bort på vintern.

Men det finns lösningar även för offgrid http://www.sunwind.se/.
Du kan även söka på hytte lösningar i Norge.
Tyvärr så är ingen av dessa lösningar speciellt billiga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

utan elnät

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jan-15 kl 16:38 »
Allt handlar bara om pris...

1 isolera huset
2 pellets med drift från 12v
3 ved som ni har idag med stora tankar
4 gasolkamin som tänds när ni åker ( dock inte med förbränning inne( fukt))
5 nergrävd slang som cirkulerar luft som är några plus grader  in i huset och på så vis håller sig över nollan( kräver grova rör eller fläkt)

Intressanta förslag! Finns det alltså pelletspannor som drivs med 12v? Nergrävd slang, typ jordvärme menar du? Hur mycket el kräver det? Vi har också en å 15 meter från huset så man kanske kunde lägga en slang i ån?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 jan-15 kl 21:23 »
Pelletspannor är sällan så driftsäkra att deras ägare vågar åka bort från pannan mer än på sin höjd över dagen. Även om de teoretiskt sett skulle kunna gå länge utan tillsyn med tillräckligt stort bränslemagasin, så brukar det alltid "hända" saker, de stannar av olika anledningar osv osv.

Vattenburen jord- eller i det här fallet åvärme brukar kräva en värmepump för att ge något nämnvärt tillskott till huset. Om man ska lyckas hålla det frostfritt med 4-gradigt åvatten så krävs det enormt stora radiatorytor.

Jag tycker nog att den bästa lösningen i det här fallet är att se till att huset tål att det blir minusgrader när ni är bortresta. En annan möjlighet är förstås att leja en granne för att elda och titta till.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 18 jan-15 kl 22:06 »
Ett annat alternativ kan vara att ha en dieselpanna eller liknande som ni kan fjärrstyra.
Då kan man köra den på en låg temperatur och starta upp den så huserar varmt nog när ni återkommer.
Dock kräver detta system en batteribank som kan driva under tiden ni är borta. Och inte kan säkerställa någon som helst laddning.   
Den billigaste lösningen är nog att ha en stugsittare när ni är bortresta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jan-15 kl 22:45 »
 Har ni glykol i värmesystemet så kvittar det väl om det fryser? Lite frost har väl ingen dött av? o:) Har ni ingen el så antar jag att ni inte har mer avancerat tappvattensystem än att det går att tömma.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 jan-15 kl 23:15 »
Intressanta förslag! Finns det alltså pelletspannor som drivs med 12v? Nergrävd slang, typ jordvärme menar du? Hur mycket el kräver det? Vi har också en å 15 meter från huset så man kanske kunde lägga en slang i ån?

Finns o finns... det är i praktiken bara en motor som ska mata pellets

Typ jordvärme fast med slang /rör som man blåser luft genom

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 jan-15 kl 23:18 »
Pelletspannor är sällan så driftsäkra att deras ägare vågar åka bort från pannan mer än på sin höjd över dagen. Även om de teoretiskt sett skulle kunna gå länge utan tillsyn med tillräckligt stort bränslemagasin, så brukar det alltid "hända" saker, de stannar av olika anledningar osv osv.

Vattenburen jord- eller i det här fallet åvärme brukar kräva en värmepump för att ge något nämnvärt tillskott till huset. Om man ska lyckas hålla det frostfritt med 4-gradigt åvatten så krävs det enormt stora radiatorytor.

Jag tycker nog att den bästa lösningen i det här fallet är att se till att huset tål att det blir minusgrader när ni är bortresta. En annan möjlighet är förstås att leja en granne för att elda och titta till.

Nog för att de första pannorna inte var driftsäkra men jag har idag inte en enda som är oftare än en gång i veckan av de jag pratar med....
Men dock så kan det hända att det krånglar.

Mikn tanke var att bara blåsa luft och inte vatten, fast det kan hända att vatten ger mer effekt i slutändan

ensamhet

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 19 jan-15 kl 07:20 »
Nya pannor finns det gott om. Huvudsaken att anslutningarna är nog grova för självcirkulation.
Själv har jag CTC kombipannor (el/ved/olja) i mina hus.
Oljebrännaren kör jag med omformare från batterier som är kopplade till solceller.
Den ena oljebrännaren är från 70-talet och den har gått en hel vinter utan driftstopp.
Enda nackdelen är att dieseln är dyr, men jag sänkte temperaturen till ca 5 grader inomhus och då gick det inte så mycket diesel.

utan elnät

• -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-15 kl 20:29 »
Jamen ved/oljepanna är precis en av dom lösningar vi har pratat om. Då funkar det alltså att köra på batterier med solcell! Precis det vi funderade på.  Vi har redan solceller, batterier, omformare för hushållselen, frågan är hur många watt en oljebrännare drar. Har du någon ungefärlig koll på det?
Visst är det dyrt med diesel, men om man som du säger drar ner på temperaturen och dessutom kör mest ved när man är hemma borde det inte vara så blodigt.
Tack för det matnyttiga tipset!

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 20 jan-15 kl 20:40 »
Ta reda på hur mycket ved det går om du ställer ner värmen.Då kan du räkna ut ungefär hur mycket olja som borde gå.

ensamhet

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 20 jan-15 kl 21:02 »
Jag har inte mätt strömförbrukningen. Jag plockade ihop allt av delar jag hade.
Omformaren var 24 volt till 220 volt på 2000 watt.
Batterierna var från truckar, med 2 volts celler som jag kopplade ihop till 24 volt och ca 3000 amperetimmar.
Solcellerna satt på hela taket på en trailer som jag lånat. Ytan var 13,6 x 2,6 meter, så den gav nog mycket ström.
På hösten var batterierna fulladdade och det räckte hela vintern, fast jag hade lyset på nästan hela dagarna under helgerna. Lyset bestod av 7-8 60 watts lampor och 7 lysrörsarmaturer, större modell med 2 lysrör i varje.
Jag körde även lite maskiner ibland.
Jag tror inte att oljebrännaren drar så mycket.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 20 jan-15 kl 21:11 »
En vanlig villaoljebrännare från 70-80 -tal kan man räkna med drar 100-150 W när den är igång. I starten när även tändtransformatorn är aktiv så kanske det går ytterligare 50 W.

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser