Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakt-odling  (läst 9998 gånger)

Norrsken

• -
Re:Kompakt-odling
« Svar #20 skrivet: 13 jun-07 kl 18:50 »
Hänger på den här tråden, då jag hamnat i ett radhus med liten täppa. Känns som om jag kom på plats lite sent, men squashplantor har jag hunnit driva upp själv. Tomatplantop har jag köpt, liksom ett par gurkplantor och en chili. Fyra tomatplantor har jag drivit upp själv, men de är ännu rätt små, så jag har inte planterat ut dem än. Sen hade jag ju en stor sten där det var uppgrävt, så där har jag byggt en ram av trä, och anlagt ett liitet upphöjt grönsaksland, ca 1,5 x 2 m. Där har min svärmor planterat nåt hon tagit med sig från afrika, får se om det gror. "Fruited pumkin" kallar de det, men det verkar inte ha något med pumpa att göra. Det är bladen man äter.. Sen fick jag ett par plantor gotländsk salvia av en granne som jag stoppade i ett hörn. Bredvid den en planta rosmarin från ica (älskar rosmarin!!) samt citronmeliss som jag fick av eulalia, tack! :-* Sedan har jag frösått sallad, nån blandning av asiatisk kål, gräslök, mangold, morötter, rädisor och rödbetor. Lite experimentellt för att se vad som kommer! Jag sådde i måndags, så jag räknar inte med nån stor skörd, men det är kul att prova! Idag spikade jag dit två plaströr i båge över, och täckte med fiberduk som någon vänlig själ visat på bild här! Tänkte att det kanske inte är så dumt nu när värmeböljan givit med sig! Nu går jag och funderar. Jag skulle vilja fylla på mer gräsklipp på rabatten med tomat och squash, men vår lilla gräsplätt har inte växt så mycket i torkan.. Jag tänkte ringa kvartersvärden ch höra om jag kan klippa lite på "allmänningen" på andra sidan vårt staket.. Kul och spännande att vara igång!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 14 jun-07 kl 15:30 »
Snyggt Prinsen!
Alltid kul med foton,så man kan se vad folk talar om...
Har du oxå Quinoa där?
Och det skulle vara så kul att veta om du lyckats rota,o driva bärbuskar?
Tänke ta några rödavinbärs-kvistar från min stads-innergård...
O ha dom på min balkong...

Tack  :)

Det blev ingen bärbuske. Det får inte plats. Jag får spara det till min framtida tomt.
*suck* ...Quinoan... vad ska jag säga... Första såomgången utnyttjade jag en befintlig ogräsfylld rabatt utanför hyreshuset, som brukar få stå som den är. Och naturligtvis så fick fastighetsskötaren för sig att gå över den med grästrimmern i år.  :o  Så jag sådde en ny laddning i miniväxthuset men nästan alla plantorna begick kollektivt självmord.  :o  Ska försöka hålla liv i de stackare som finns kvar. Det vore kul att få ut någon i kruka...

Jag får nog ge upp att vara urban gerilla-odlare och hålla mig på trappavsatsen.

Lycka till med vinbärskvistarna.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 14 jun-07 kl 15:32 »
Mina tomater står i liknande svarta hinkar, Prinsen. Det funkar bra. Mer än 25 tomater på gång på tre plantor och de har inte blommat färdigt än. Dessutom skördat två jordgubbar. Mums!

A

Hinkstorleken är behändig. De var lätta att flytta fram och tillbaka när jag härdade plantorna.

Jag har en jordgubbe som börjar bli röd. Det vattnas i munnen...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 14 jun-07 kl 15:49 »
WOW!!! impad Prinsen!
Så stora & breda är inte mina grejer! förutom pumpan som börjar bli riktig stabbig och har blomanlagen på g..
Tomaterna ska toppas efter 3-4 blomkvisten va? så den inte tar kraft för att växa uppåt utan koncentrerar sig på dessa blommor/frukter?
Fin paprika, när satte du den?
Jag har ruccola i balkonglådorna, så jäkla gott att knipsa ett par blad då och då...den är riktigt picant..och så har jag den där kryptimjan som jag köpte förut, men den ska jag sätta i gångarna på landet..

Ska fota och visa lite jag med, sen

:-[  Jag har inte gjort så mycket mer än vattnat och burit dem in och ut efter väder och vind. Köpte alla plantor i mitten av maj. Tomat- och paprikaplantorna var rätt stadiga från början. Försäljaren gjorde "stormtestet" och valde ut plantor till mig. Bor 1 km från Värnen och här blåser det jämt.

Ska cocktailtomater toppas? Jag kan inget...

Att jag inte tänkte på att odla sallad. Tack för tipset. Hinner jag få en skörd om jag börjar nu?

Foton är alltid spännande...  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 14 jun-07 kl 15:56 »
Där har min svärmor planterat nåt hon tagit med sig från afrika, får se om det gror. "Fruited pumkin" kallar de det, men det verkar inte ha något med pumpa att göra. Det är bladen man äter..
................

Kul och spännande att vara igång!

Ja visst är det kul att äntligen vara igång med lite odling. Det är inte alltid lätt att begränsa ambitionerna när jag har en trappavsats att hålla till på.

"Fruited pumkin" låter spännande...   :)

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 14 jun-07 kl 16:18 »
Jo det var det här med ambitionerna.. For en sväng för att kolla omgivningarna idag efter jobbet. Hittade till "blomsterlandet", och kunde inte hålla mg från att köpa på mig mer.. :-[ De hade pyttesmå tomatplantor som hette "tiny tim" som var aldeles fulla av gröna små tomater! Med en sån så dröjer det kanske inte så länge innan man kan smaka :)! Och storleken är ju ganska perfekt för kompaktodling, så smakar de bra så ska jag definitivt se till att driva upp några såna nästa år! Då ska jag väl (peppar peppar) kunna planera säsongen ordentligt! Lycka till med salladen prins tuvstarr, vi ligger nog ganska lika med den.. Jag sådde i måndags, och hoppas att kunna servera någn liten skål med egenodlad sallad!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 14 jun-07 kl 16:28 »
drömmare

Min syster odlade förra året Tiny Tim. Sorten är väldigt god tycker jag.

Det är lite farligt att besöka handelsträdgården. Iaf för mig med en för livlig fantasi. Jag vill ha allt. Kanske går det att odla något ätbart i amplar? Har ett entrétak med några balkar... *sneglar med vild blick på dem* ... hehehe...

Ja, sallad får det bli också. Lycka till med din också.  :)

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 jun-07 kl 16:29 »
Jo jag är ingen expert men jag har för mig att många salladsorter sår man i omgångar, så inte för sent alls!

Jag har sått asiatiska kålsorter, de kommer väldigt långsamt, var förgrodda och planterades ut..
Senapskål, ruccola, nz spenat, som även kan ätas som sallad.

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 jun-07 kl 16:31 »
ang. tomater i amplar: kolla första inlägget i denna tråd, andra länken!

Norrsken

• -
« Svar #29 skrivet: 14 jun-07 kl 16:33 »
Jo jag är ingen expert men jag har för mig att många salladsorter sår man i omgångar, så inte för sent alls!

Jag har sått asiatiska kålsorter, de kommer väldigt långsamt, var förgrodda och planterades ut..

Ååå erfarenhet!! Hur långsamt kommer de? Jag sådde i måndags, och för att dämpa min otålighet skulle det inte vara helt fel att veta vad man ska vänta sig..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 14 jun-07 kl 16:35 »
Eulalia

Va bra, då hinner jag. Tack för svaret.

Jag bör nog ha en sort som växer fort. Är lite otålig av mig...  :-[

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 14 jun-07 kl 16:44 »

Den hade jag missat helt. Du är en klippa för en småig bonde.  ;D

Du har kunskaper och erfarenhet = expert i mina ögon.  :D

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #32 skrivet: 14 jun-07 kl 16:56 »

Läckert! Med en sådan hink skulle man kanske kunna odla en tomat uppoch ner, och en upprätt ovanpå där hinken hänger?! Den lilla jag köpte är bara ca 25 cm hög, och full med omogna tomater! Den kanske skulle rymmas ovanpå.. Annars ryms den fint i vilken hylla som helst! Man skulle kunna ställa en typ lagerhylla mot en solig vägg, och på så sätt nyttja hela väggytan. Det var helt klart ett lyft för kreativiteten att hitta denna minitomatplanta!

Vitis

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 14 jun-07 kl 16:58 »

Många av de asiatiska kålbladen gillar inte att växa mitt i sommaren, för långa dagar gör att dom går upp i blom. Många sår dessa i mitten-slutet av juli och skördar fina plantor i september. Så, det är inte för sent

Både Impecta och Runåbergs har mer info om dessa växter.

Precis som med många andra grönsaker kan man så ganska tätt och äta gallringsplantorna efterhand som plantorna blir större och man glesar ut i raderna. Små späda plantor av t.ex. Pak Choi är riktigt mumsigt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 14 jun-07 kl 17:04 »
Annars ryms den fint i vilken hylla som helst! Man skulle kunna ställa en typ lagerhylla mot en solig vägg, och på så sätt nyttja hela väggytan. Det var helt klart ett lyft för kreativiteten att hitta denna minitomatplanta!

Vad smart med en hylla.  :D

Synd att jag inte får plats med en. Hoppas jag hittar en plätt att flytta till så jag kan förverkliga mina odlardrömmar. Måste ordna med några saker först innan det kan ske.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 14 jun-07 kl 17:22 »
Vitis

Vilken salladssort skulle du rekommendera till att odla i en kruka, 21 cm i diameter? Antal plantor i den?

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 14 jun-07 kl 17:49 »
Ha ha ... klart man måste ha hyllor ... jag har hyllor överallt och bygger fler och fler i växthus, på altanen och längs huset allt eftersom det växer ... enkla träribbor och massa skruv är allt man behöver. Och evt. en skruvdragare ...

Lite bilder från idag ....

Tiny Tim, 8v från sådd. 13cm kruka. Vill snart planteras om, plantorna blir 30-50 cm beroende på krukstorlek. Goda tomater och bra skörd trots den kompakta plantan, lite sen i mognaden och det är bra om man kan ta in den till hösten så att tomaterna får mogna klart. Växer trögt om det är kallt.

Tumbling Tom, gul, ampeltomat. Plantan blir max 30 cm hög med ett par klasar i toppen sen växer den nedåt/på bredden. Passar i en ampel eller urna (eller en kruka som står högt). Den godaste av alla gula busktomater av cocktailtyp enl. mig. Amplar är ofta lite torkkänsliga så stor ampel + vatten och näring ofta, varje dag om det är riktig sommarhetta.

Denna är 8v från frö, roskruka på 2,5 liter.

Båda dessa sorter är busktomater och skall inte tjuvas.

Sorry Prinsen, jag är lite dålig på sallat men vet att de flesta sorter inte gillar att bli sådda när det är allt för varmt, ofta sår man några omgångar tidigt på våren och sen evt. några omgångar på sensommaren.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 14 jun-07 kl 17:56 »
Vilka fina plantor.  :D

Undrar om de har Tumbling Tom här i handelsträdgården? Måste kolla...  :P

Sorry Prinsen, jag är lite dålig på sallat men vet att de flesta sorter inte gillar att bli sådda när det är allt för varmt, ofta sår man några omgångar tidigt på våren och sen evt. några omgångar på sensommaren.

Ingen fara. Jag får göra lite experiment...  8)

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 14 jun-07 kl 18:08 »
Vilka fina plantor.  :D

Undrar om de har Tumbling Tom här i handelsträdgården? Måste kolla...  :

.....

Ganska lite chans ... möjligen har dom en röd "systervariant" med samma namn ... men den är inte värd besväret, smakar ingenting. Den gula är däremot mums-filli-babba !!!  :D

Appropå skrytbilder så kan jag bifoga en bild på en av mina 'Gyllenbär' ... Physalis pruinosa ... lillasyster, mindre godare och mycket tidigare i mognad, till de 'Physalis' man köper i affären ...

Denna planta kommer att ge skörd, några bär om dan, från slutet av juni fram till första frosten. Behöver inget växthus även om det är en fördel och de små bären är helt fantastiskt goda ... denna sorten heter 'Goldie', gyllenbär, och jag har köpt fröerna hos Lindbloms Fröer.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 14 jun-07 kl 18:24 »
Vitis

Jag är så imponerad av era odlingar. Physalis, funkar den längre upp i landet? Antar att det går med växthus...

Dina bilder är inte skryt. De är inspiration för mig som drömmer om att snart kunna flytta ut på landet. Vilken odlingszon det blir är en annan femma.  ;)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser