Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompakt-odling  (läst 9997 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Kompakt-odling
« Svar #40 skrivet: 14 jun-07 kl 18:47 »
Vi bor i zon 1 nu men flyttar söderut om ett par veckor  !!! ;D

Många saker är svåra att odla utan antingen uppvärmt växthus eller lysrör inne.

Vi börjar med frön, sticklingar och småplantor inne under gamla lysrörsarmaturer i februari-mars ... sen får dom flytta ut i ett litet växthus som värms med kompost ( :) ) i början av april ... sen, efterhand som det blir varmare och plantorna blir större får dom flytta ut i det helt ouppvärmda växthuset.

Ska man bara ha ett "normalt" antal plantor kan dom växa i ett fönster, men lite tillskottsbelysning förlänger säsongen en månad eller två.

Känner till dina planer på minimalt med el ... men allt är möjligt och i värsta fall kan man få plantor skickade från nån här från forumet.  ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 14 jun-07 kl 19:05 »
Skickar några fler bilder från idag på saker som passar i "kompaktodling" .... CHILI !!! Ett par tre plantor kan ge ett årsbehov av chili, kanske den enda gröda man kan bli självförsörjande på om man bara har en balkong (det var så min karriär startade).

Aji Crystal, en chili av arten Capsicum baccatum. Fruktig och fräsch smak, lite citrustoner i de knappt mogna frukterna. Ger mycket stor skörd på väldigt buskiga plantor. Hyfsat tidig skörd också, från juli fram till frost. Lagom hetta ... stark men inte överdrivet. Vackra blommor (om man tittar nära) dessutom.

Orange Habanero, en av de starkaste och godaste. Har lång utvecklingstid och mognar sent men är väl värd väntan, fantastisk doft av "lösgodis", söt och fruktig och heeeet så det killar i öronen. En planta ger massor !!!! Växthus är att föredra, annars soligt fönster vår och höst och så ute under sommaren. Habanero tillhör släktet Capsicum chinense och är i regel ganska okänsliga mot ohyra (framför allt spinnkvalster) som annars drabbar många chiliplantor.

Ytterligare en chili, passar både den fåfänge och den som vill skörda. Hot Palett, en palettbladig Capsicum annum. Frukterna är upprättstående och smala, vita till en början, sen orangea och röda. Mycket effektfullt. God och stark dessutom. Och fantastiskt vacker ... vissa blad är helt vita, andra brokiga. Blomstjälkarna är helt vita ...

Fröer bla. från www.ortagarden.com och Plants of Distinction (England).
« Senast ändrad: 14 jun-07 kl 19:07 av Vitis »

Norrsken

• -
« Svar #42 skrivet: 14 jun-07 kl 19:42 »
Vilka härliga bilder! Skulle gärna lägga in några bilder själv om jag inte tappat bort kabeln till digitalkameran i flytten. Inspirerad blir man! Och gör upp stora planer för nästa sommar..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #43 skrivet: 14 jun-07 kl 21:06 »
Vi bor i zon 1 nu men flyttar söderut om ett par veckor  !!! ;D

Gratulerar till husköpet och lycka till med alla planer.  :)

Känner till dina planer på minimalt med el ... men allt är möjligt och i värsta fall kan man få plantor skickade från nån här från forumet.  ;)

Vem skulle det kunna vara...?

;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #44 skrivet: 14 jun-07 kl 21:12 »
Här pratade vi om sallat för några timmar sedan... simsalabim så finns de på min trappa. Grannen skulle gallra i sitt land ("mitt" hyreshus ligger i ett villakvarter) och jag fick färdiga plantor och lite frön.  ;D

Bildbevis:

Ser ni jordgubben?  8)

Snart går det inte att öppna ytterdörren.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #45 skrivet: 14 jun-07 kl 21:18 »
Här pratade vi om sallat för några timmar sedan... simsalabim så finns de på min trappa. Grannen skulle gallra i sitt land ("mitt" hyreshus ligger i ett villakvarter) och jag fick färdiga plantor och lite frön.  ;D

Goa grannar! Grattis!
« Senast ändrad: 14 jun-07 kl 21:19 av drömmare »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #46 skrivet: 14 jun-07 kl 21:28 »
Goa grannar! Grattis!

Ja verkligen. Tack!  ;D

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 14 jun-07 kl 21:37 »
Ha ha ... det kan man kalla intensivodling ... för två timmar sen frågade du om vilka frön du skulle så ... nu har du färdiga plantor !!!

GRATTIS !!  :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 14 jun-07 kl 21:52 »
Ha ha ... det kan man kalla intensivodling ... för två timmar sen frågade du om vilka frön du skulle så ... nu har du färdiga plantor !!!

GRATTIS !!  :D

Här går det undan.  ;D ;D ;D  Kan det gå fortare?

Tack Vitis.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 jun-07 kl 21:56 »
helt makalöst!
skicka lite av din goda flow hitåt Prinsen!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #50 skrivet: 14 jun-07 kl 22:04 »
helt makalöst!
skicka lite av din goda flow hitåt Prinsen!

Det gör jag med en gång. *svischhhh*

Jag rider på vågen nu efter allt elände som varit senaste tiden.

Åter nr 1/13

Norrsken

• -
« Svar #51 skrivet: 14 jun-07 kl 22:10 »
Man får göra det. Go with the flow bara ;)

Norrsken

• -
« Svar #52 skrivet: 17 jun-07 kl 15:16 »
Måste bara dela med mig av det fantastiska.. Det tittar upp nåt grönt i mitt lilla land! Nåt väldigt smått, och jag funderar om detg kan vara sallad eller rädisor. För det tittar upp i en rad där jag sått både sallad och rädisor. Men.. Jag har inte misslyckats helt i alla fall!!  :o

Här har jag varit upptagen av jobb, och tomaterna har vuxit ordentligt, och squashplantorna börjar få små knoppar! Chiliplantan blommar, och jag börjar fundera över huruvida gurkorna kommer att rymmas i mitt miniväxthus.. :D

I mitt huvud finns funderingar och idéer om hur jag ska planera för nästa år, för att öka avkastningen på lilla plätten. Mycket att fundera på, och ren kreativitet som måste bearbetas.. Halleluja!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #53 skrivet: 18 jun-07 kl 16:44 »
drömmare,

Det låter som om du lyckats...  ;D

Visst är det spännande att se vad det kan bli av det man försöker odlar.  :D

Håller med dig, planer tar form i huvudet inför nästa år...

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser