I det vilda går getter och bockar i separata flockar, som Jakobn säkert läst om i Heidrun. Därför bör vi som håller getter i fångenskap försöka efterlikna detta.
Jag har mina bockar, både vuxna och avvanda bockkillingar, på bete separat hela sommaren. Getterna har sin flock, och ingen verkar vara missbelåten med detta - förrän det blir höst, men då får de träffas, så då är alla återigen nöjda.
Förslag till lösningar på bockproblemet:
1: Behåll en bockkilling som sällskap till pappa.
2: Låna ut bocken till någon som har andra bockar, om du inte har bete och foder åt fler bockar just nu.
3: Kastrera eller slakta bocken (fast då behöver du en ny i höst...)
4: Skaffa en till obesläktad bock, som kan betäcka getkillingarna när de blir stora nog.
Någon av de lösningar du föreslår får det bli.
1: Tanken har funnits att behålla vår bockkilling och kastrera honom för att han inte skulle kunna smita och betäcka getterna, också hade han kanske blivit enklare att hantera i vuxen ålder.
2: Det är ju ett jätte bra alternativ om vi inte har ekonomiska förutsättningar att lösa det på något annat sätt, frågan vad som är rimligt för eventuell fodervärd att ta betalt?
3: Nu har vi fått tag på en superfin bock som har rätt relation till människor, än så länge åtminstone. Men det är ju ett billigt alternativ, om än kanske inte i längden.
4: Kostnaden för bocken blir ju noll under förutsättning att vi kan byta eller sälja vår nuvarande bockilling. Att ha två okastrerade bockar är ju bättre både för mångfalden och för oss om en bock skulle förolyckas.
Till slut kommer det nog bli en ekonomisk fråga vilket alternativ det blir.
Kommer behöva stängsla en del till alternativ 1 och 2, men det hade jag behövt göras i framtiden ändå. Så det är kanske mest att skjuta problemet framför sig.