Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodling  (läst 6378 gånger)

fungilla

Täckodling
« skrivet: 30 mar-07 kl 18:02 »
Är det någon som är bra på detta med täckodling. Ska man tex. kupa potatisen om man täckt med halm? Ska potatisen ligga under halmen.
Frågorna är många.
Undrande Nybörjar  Gunilla ???
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

anette i bugared

• -
Re:Täckodling
« Svar #1 skrivet: 30 mar-07 kl 18:16 »
Man lägger potatisen på marken(luckra gärna innan) och lägger sen på en halv meter halm ovanpå. Sen behöver man i stort sett inte göra nånting mer än att skörda.

Tänk bara på att marken skall vara ordentligt uppvärmd innan du lägger på potatis o halm eftersom halmen isolerar så att kylan annars kan bli kvar i marken med försenad odlingsutveckling som följd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 21:59 »
Här en mindre extrem form av täckodling. Jag använder gräs, slaget med lie eller gräsklippare. Något slags stråmaterial ska det vara i varje fall. Jag beskriver detta för grästäckning och handredskap. Gräs är mer drivande, särskilt gräsklipp, hela strån måttligare, jämfört med halm.
Sätt potatis som vanligt, i rader  på 6-8 dm avstånd och 3-4 pluggar per meter i raderna. Täck med ca 5 cm jord över potäterna till utjämnad markyta (fårorna närmare decimeterdjupa). Täck sen hela landet med ca 5 cm gräs. När potatisen sticker upp en bit efter nån månad så har har även gräset delvis förmultnat. Hacka ner resten av gräset med en handkultivator el dyl. Kupa med t ex spade, fyllhammare, bladhacka, handkultivator. Täck med 5 cm gräs till. Låt ligga nån månad till. Upprepa samma behandling.
Detta kräver mindre stråmaterial än halvmetersvarianten. Osäker om halmen bryts ner tillräckligt fort för att det ska funka likadant med halm.
I denna variant använder man främst marktäckning vid torrare väderlek, även om det kan användas även när det är mer regnigt.
Jag har dålig erfarenhet av marktäckning på dåligt dränerad jord, men det finns de som har andra erfarenheter.

annika

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 21:08 »
hej, jag funderar en hel del pà  att tãckodla och jag undrar om ni som tãckodlar brukar fà stora problem med sniglar?

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 mar-07 kl 21:36 »
hej, jag funderar en hel del pà  att tãckodla och jag undrar om ni som tãckodlar brukar fà stora problem med sniglar?
Nej, inte sniglar, men det har hänt att jag har planterat in mossa i rabatten efter att ha använt gräs med mossa i.
VARNING!  :o :o :o :o

Anders Skarlind: När du lägger ett tjockt lager gräs (5 cm) över potatisen, får du inte problem med mögeltillväxt i gräset då?
(Inuti gräset).
« Senast ändrad: 31 mar-07 kl 21:36 av Ior »

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 31 mar-07 kl 21:59 »

Sork!

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-07 kl 22:25 »
Instämmer med Anders.
Sork i massor ( eller en enda liten effektiv f-n).

Provade att täckodla på hårdare o grusigare mark, det gick bättre ur sorkhänseende, men gav mindre skörd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 01 apr-07 kl 01:13 »
Nej, inte sniglar, men det har hänt att jag har planterat in mossa i rabatten efter att ha använt gräs med mossa i.
VARNING!  :o :o :o :o

Anders Skarlind: När du lägger ett tjockt lager gräs (5 cm) över potatisen, får du inte problem med mögeltillväxt i gräset då?
(Inuti gräset).

5 cm är inte så tjockt enligt min mening. Tänker jag efter så lägger jag ofta ännu tunnare. Men jag har aldrig varit med om mögel när jag lägger max 5 cm. Kanske nån gång när jag lagt tjockare. Om du får mögel om du täcker med 5 cm gräs (eller i varje fall 3 cm...) så har du nog väldigt fuktiga (och mörka?) odlingsförhållanden. Förstår heller inte det där med mossa i rabatten. Kan väl inte vara så svårt att få bort?

En vits med att lägga tunn marktäckning av ett lätt nedbrytbart material är just att man kan hacka när den är halvt nedbruten, vilket brukar vara efter ca en månad. Då myllar man den och stör samtidigt sorken. Sorken kan heller inte gömma sig så lätt under ett tunnt täcke.
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 01:42 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 01 apr-07 kl 01:58 »
Provade att täckodla på hårdare o grusigare mark, det gick bättre ur sorkhänseende, men gav mindre skörd.

Problem med både täckodling och sork har man nog till stor del under samma omständigheter, som till stor del handlar om lerjord. Lerjord ger vad jag förstår större sorkproblem eftersom deras gångar blir stabila i lerjord. Dessutom trivs vattensork på mer eller mindre vattensjuk mark. Dåligt dränerad jord ökar risken för mögelbildning under marktäckningen och kanske även sniglar. Den minskar även daggmaskaktiviteten. Och dräneringsproblem har man oftast på lerjord ... och mossjord, vilket jag inte har erfarenhet av i sammanhanget marktäckning ...

Dock vet jag exempel på lyckad täckodling på ganska dåligt dränerad lerjord. Men för mig funker det inte så bra på sådan jord, till stor del p.g.a. sorken. Jag använder täckodling mest vid torkrisk, samt på jord som är i dålig kultur eller för dåligt gödslad. Annars blir det för mycket jobb. Det är rätt mycket jobb att lägga ut all marktäckning. Och den löser inte alla problem. Det är bara i idealfallet det funkar med den där tjocka marktäckningen som tar bort allt ogräs.

På den grusigare marken skulle jag använt gräsklipp snarare än halm, eftersom det ger mer näring. Men det kanske du gjorde också?

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 01 apr-07 kl 16:46 »
Nja, jag använde halm, men det var utgödslingshalm från stallet, m.a.o. med rätt mycket näring i eftersom jag visste att marken inte var så näringsrik. Dock la jag vanlig halm närmast potatisen, ett ca 10 cm:s lager. Problemet var snarare att man hade behövt kupa ytterligare eftersom blasten växte sig hög och liksom delade halmen så att solen kom åt inunder. Och just det där med att kupa halm, eller lägga på mer blev rätt pilligt.

När jag täckodlade på "vanlig" jord däremot så använde jag bara vanlig halm. Och då växte inte blasten så farligt, men som sagt, sorken hade varit på mer än hälften av potatisen. En smakbit här o en där.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 13 apr-07 kl 00:36 »

Man lägger potatisen på marken(luckra gärna innan) och lägger sen på en halv meter halm ovanpå. Sen behöver man i stort sett inte göra nånting mer än att skörda.

Det här hara jag faktiskt provat en gång.  Det fungerade jättebra!!!  Tyckte sorkarna ...  ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 00:39 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fungilla

« Svar #11 skrivet: 13 apr-07 kl 01:14 »
Ja ja det där med sorkr finns det gott om  >:( Knske är det bättre att jordfräsa området rensa bort gammalt ogräs och odla som vanligt
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 01:06 »

(Inuti gräset).
jag har för mig att Nils Åkerstedt skriver i sin bok om marktäckning och odling i sand att mögeltillväxt i täckmatrialet är ett fullt normalt stadie i nedbrytningsprocessen och inte på något vis skadligt för det man odlar.

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser